۱۳۹۹ بهمن ۱۰, جمعه

توهین به شهروندان عرب باعث عذرخواهی شهردار اهواز شد


بار دیگر سخنان توهین‌آمیز مسئولان جمهوری اسلامی نارضایتی و واکنش تند گروه‌هایی از مردم را در پی داشته است. توهین به عرب‌های ایران در مناطق جنوبی، پدیده تازه‌ای نیست. شهردار اهواز با انتشار ویدیویی عذرخواهی کرده است. 

انتشار یک فایل صوتی از اظهارات موسی شاعری، شهردار اهواز بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشته است. شهردار اهواز بابت "توهین لفظی به یکی از اقوام خوزستان" عذرخواهی کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا" با اشاره به واکنش‌ها در فضای مجازی از توهین مجدد یکی از مسئولان ایران به عرب‌های ساکن این کشور خبر داده است.


موضوع بر سر انتشار یک فایل صوتی است که موسی شاعری، شهردار اهواز در آن گفته است: «کیفیت اجرای این پروژه‌ها بسیار اهمیت دارد. به آقای حردانی گفته بودم نروی در منطقه ۲ [شهر اهواز] عرب بازی در بیاوری و باید کار را با کیفیت و سرعت انجام بدهی.»


واکنش‌ها و عذرخواهی شهردار

واکنش‌ها تنها به کاربران شبکه‌های اجتماعی محدود نمانده است. به عنوان نمونه، کریم حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در حساب کاربری خود در توییتر نسبت به اظهارات توهین‌آمیز شهردار اهواز واکنش نشان داده است.


کریم حسینی نوشته است: «برخی افراد با ادبیاتی غلط، اقوام شریف ایرانی را خطاب می‌کنند؛ جایی برای بی‌ادبان در خوزستان وجود ندارد.»


نماینده اهواز همچنین از "مقامات قضایی و امنیتی" درخواست کرده که اظهارات توهین‌آمیز شهردار اهواز را پیگیری کنند.


موسی شاعری، شهردار اهواز پس واکنش‌های اعتراضی، پیامی ویدیویی منتشر کرد وبا انتقاد از بازنشر فایل صوتی اظهاراتش در فضای مجازی چنین رفتاری را "خلاف اخلاق و انسانیت" دانست.


او در پیام ویدیویی خود مدعی شده که با "برادران عرب" نزدیکی عمیقی دارد و بهترین دوستان، همکاران، مشاوران و مادرش عرب هستند. شاعری در پایان این پیام عذرخواهی کرده است.


تکرار رفتار توهین‌آمیز

این نخستین بار نیست که شهروندان عرب در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان مورد توهین مسئولان جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرند.


حدود سه سال پیش، در روز دوم فروردین ۱۳۹۷ نیز یک برنامه تلویزیونی خشم و نارضایتی عرب‌های ساکن اهواز و دیگر شهرهای عرب‌نشین را برانگیخت.


در برنامه "ببین و بساز"، عروسک‌هایی که لباس اقوام مختلف در ایران را بر تن داشتند، روی نقشه ایران چسبانده شده بودند. اما به جای عروسک مربوط به عرب‌های ساکن ایران، بر روی قسمت مربوط به جنوب غربی این کشور، عروسک دیگری نصب شده بود.

ناآرامی‌ها و اعتراضات عرب‌های ساکن خوزستان در آن ایام حدود دو هفته ادامه یافت. کار چنان بالا گرفت که نیروهای انتظامی کنشگران مدنی و معترضان در اهواز و دیگر شهرهای عرب‌نشین را دستگیر کردند. برخی از گزارش‌ها از دستگیری ۲۰۰ نفر حکایت داشتند.

در جریان ناآرامی‌های فروردین سال ۹۷ ماموران انتظامی اقدام به ضرب‌و‌شتم معترضان و شلیک گلوله‌های پلاستیکی و پرتاب گاز اشک‌آور کردند.


اعتراضات مردم خوزستان در روز ۱۳ فروردین سال ۹۷ و در پی آتش‌سوزی در قهوه‌خانه‌ای واقع در کوی علوی اهواز که منجر به جان باختن ۱۱ نفر شد، به اوج خود رسید.


 اظهارات توهین‌آمیز مسئولان و برخی از برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تنها به عرب‌های ساکن ایران محدود نمی‌شود و دیگر اقوام و اقلیت‌های ایرانی نیز بارها در واکنش به این توهین‌ها دست به اعتراض زده‌اند.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...