۱۳۹۹ بهمن ۱۲, یکشنبه

دیدار با هیأت طالبان؛ حمایت ظریف از "دولت فراگیر اسلامی" در افغانستان 


 ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار با هیات سیاسی طالبان گفت ایران از یک دولت فراگیر اسلامی با حضور همه قومیت‌ها، مذاهب و طرف‌ها حمایت می‌کند. ظریف یک ماه پیش اما اعلام کرده بود طبق قوانین ایران طالبان یک گروه تروریستی است. 
  

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه ۱۲ بهمن (۳۱ ژانویه) با ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و هیات همراهش دیدار و گفت‌وگو کرد. هیات طالبان حدود یک هفته است که در تهران بسر می‌برد و تا کنون با برخی سران جمهوری اسلامی ملاقات کرده‌ است. 


محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز یکشنبه ۱۲ بهمن محور مذاکرات طالبان با ظریف را اعلام کرد. سخنگوی طالبان گفت هیات طالبان و ظریف پیرامون وضعیت افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی، عملی ‌شدن کامل توافق‌نامه‌ گروه طالبان با آمریکا و ضرورت صلح و امنیت در افغانستان و منطقه رایزنی کردند. 

وزیر خارجه ایران در این ملاقات به هیات طالبان گفت "آمریکا میانجی و حکم خوبی نیست". 

ظریف در ادامه ضمن حمایت ایران از یک دولت فراگیر اسلامی با حضور همه قومیت‌ها و مذاهب در افغانستان اظهار داشت: «مردم افغانستان از شما هستند و نبایستی در عملیات‌ها هدف قرار گیرند.» 

ظریف: گروه طالبان طبق قوانین ایران یک گروه تروریستی است 

سفر هیات طالبان به تهران در حالی انجام گرفته است که حدود یک ماه پیش محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی یک ساعته با شبکه تلویزیونی "طلوع نیوز" افغانستان اعلام کره بود که طالبان طبق قوانین جمهوری اسلامی یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. او اما در این مصاحبه تاکید کرده بود که طالبان "بخشی از راه حل" مشکل افغانستان است. 

خطیب‌زاده: اصطلاح "دولت فراگیر اسلامی" گمراه‌کننده است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که اصطلاح "دولت فراگیر اسلامی" در سخنان ظریف "مخدوش و حتی اشتباه و گمراکننده" است. او تاکید کرد که خبرگزاری تسنیم نخست این خبر را نوشته است که البته "فاقد سندیت" است.

تکذیب این خبر پس از درج گفت‌وگوهای متعدد هیات طالبان با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد. علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران پس از گفت‌وگو با هیات طالبان  در توییتی نوشت که رهبران طالبان در "مبارزه با آمریکا" مصمم هستند.

آمریکا: قرارداد با طالبان بازنگری جدی می‌شود 

دولت جدید آمریکا اعلام کرده است قرارداد صلحی را که  دولت ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ با طالبان امضا کرده بود، مورد بازبینی قرار خواهد داد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان این موضوع را به او اطلاع داده است. 


مذاکرات طالبان با نمایندگان دولت افغانستان در قطر نیز اکنون عملا قطع شده است. نمایندگان طالبان به جای ادامه مذاکرات به تهران و مسکو سفر کرده‌اند.  

هم‌زمان با حضور هیات سیاسی طالبان در تهران، هیات دیگری از طالبان به سرپرستی شیرمحمد عباس استانکزی در مسکو حضور دارد. 

اتحادیه اروپا: طالبان مسئول بیشتر خشونت‌های هدفمند است 

اتحادیه اروپا، ناتو و نماینده‌گی‌های دیپلماتیک شماری از کشورها روز یکشنبه ۱۲ بهمن (۳۱ ژانویه) با صدور یک بیانیه از طالبان خواستند به "خشونت‌های هدفمند" خود در افغانستان پایان دهند.  


در این بیانیه علاوه بر اتحادیه اروپا، ناتو و نمایندگی‌های دیپلماتیک استرالیا، کانادا، جمهوری چک، فنلاند، فرانسه، آلمان، هلند، اسپانیا، سوئد، بریتانیا، ایتالیا و آمریکا ادامۀ ترورها و تخریب زیرساخت‌های حیاتی افغانستان توسط گروه طالبان را محکوم کرده‌اند.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...