۱۳۹۹ اسفند ۸, جمعه

اعتراض کمیسر حقوق بشر سازمان ملل به «کارزار هماهنگ» علیه اقلیت‌ها در ایران

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به اقدامات سازمان‌یافته جمهوری اسلامی علیه گروه‌های اقلیت در استان‌های کردنشین، خوزستان و سیستان و بلوچستان اعتراض کرد.

🔹میشل باچله اعلام کرد که جمهوری اسلامی از سه ماه پیش در «یک کارزار ظاهرا هماهنگ»  گروه‌های اقلیت را از جمله در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و استان‌های کردنشین مورد هدف قرار داده است.

🔹او به  دستگیری‌های گسترده، ناپدید شدن‌های اجباری و همچنین افزایش تعداد اعدام ها در این استان‌ها اشاره کرد.

 🔹کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین گفت که در سراسر ایران نیز آزادی‌های مدنی و سیاسی به بهانه «امنیت ملی» نقض می‌شوند.

🔹او نگرانی خود را «مصونیت مداوم» نقض کنندگان حقوق بشر از مجازات از جمله نقض‌کنندگان حقوق بشر در اعتراضات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ اعلام کرد.

🔹در روزهای گذشته نیروهای امنیتی با معترضان به شلیک به سوخت‌بران در استان سیستان و بلوچستان برخورد کرده‌اند. کمپین فعالین بلوچ از گزارش‌هایی درباره کشته شدن ۱۵ نفر خبر داده، اما مقامات جمهوری اسلامی گزارشی درباره تعداد افراد کشته شده منتشر نکرده‌اند.

🔹در دی و بهمن نیز دست کم ۱۹ شهروند بلوچ در شهرهای مشهد و زاهدان اعدام شدند که دست کم چهار نفر آنان با اتهامات سیاسی و امنیتی به اعدام محکوم شده بودند.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...