۱۳۹۹ بهمن ۱۴, سه‌شنبه

فروش خودرو سایپا بدون داشتن استاندارد

شرکت سایپا در جدیدترین محصول خود استاندارد آلایندگی مصرف سوخت نگرفته و سازمان محیط زیست ایران اخطار داده است که بدون گرفتن استاندارد آلایندگی این خودرو نباید فروخته شود. 

شاهین بدون یورو پنج

خودروهای جدید در ایران باید استاندارد یورو پنج را دریافت کنند، اگرچه با وجود موتورهای قدیمی مشخص نیست چگونه بسیاری از خودروهای ایرانی استاندارد یورو پنچ را دریافت می‌‌کنند. اکنون اما سازمان محیط زیست ایران نسبت به فروش خودرو شاهین بدون داشتن استاندارد آلایندگی هشدار داده است.

بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست ایران در توییتر خود نوشته است: «خودروی شاهین سایپا تا کنون مجوز شماره‌گذاری از سازمان محیط زیست نگرفته است و بر اساس قانون هرگونه فروش یا پیش فروش این خودرو ممنوع است.»

خودرو شاهین سایپا از موتوری قدیمی  بر اساس پایه موتور پراید استفاده می‌کند که توسط توربو شارژ تقویت شده است. دانش فنی پایه این موتور به چهل سال پیش باز می‌گردد.

این موتور نسبت به موتورهای هم حجم خود در جهان هم از نظر قدرت و هم از نظر مصرف سوخت بسیاری عقب‌تر است. به عنوان مثال موتورهایی مثل این موتور هم اکنون در آلمان ۶۰ اسب بخار قدرت بیشتری دارند یا مصرف سوخت آنها به مراتب کم‌تر است.

با وجود اینکه سه سال از زمان طراحی خودرو شاهین می‌گذرد، این خودرو هنوز وارد بازار نشده و حالا سازمان محیط زیست ایران اعلام کرده است که این خودرو همچنان استاندارد یورو پنج را نگرفته است.

 بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست گفته است:« مراحل گرفتن مجوز جدید به این صورت است که خودروساز باید فرآیند تست‌های استاندارد آلایندگی را در یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان محیط زیست زیر نظر بازرس سازمان طی کند و گزارش‌های این آزمایش‌ها برای ما ارسال شود، تا ما بتوانیم مجوز استاندارد آلایندگی را صادر کنیم. اما تا کنون سایپا چنین کاری نکرده است.»

سایپا در حالی هنوز برای این خودرو با گذشت مدت زیادی از طراحی آن، استاندارد نگرفته که این خودرو در ایران به هزاران نفر تاکنون پیش‌فروش شده است. سازمان محیط زیست اعلام کرده است که این فروش غیر قانونی بوده است.

یکی از دلایل آلودگی هوا در ایران که در سال‌های اخیر بحرانی شده است به آلاینده بودن خودروها بازمی‌گردد. خودروسازان ایرانی از موتورهایی با تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کنند که نسبت به نمونه‌های روز جهان راندمان کمتری دارند و آلودگی آنها هم بیشتر است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

لوگوی شرکت تسلا

انقلاب تسلا در طراحی خودرو

شرکت تسلا در طراحی مدل جدید خود یک نقطعه عطف را در صنعت خودرو جهان رقم زده است. در مدل اس جدید تسلا، از فرمانی شبیه سکان خلبانی استفاده شده است. همچنین در این خودرو دسته دنده و دسته‌های دیگر مربوط به راهنما وجود ندارد.

استفاده از یک نمایشگر بزرگ ۱۷ اینچی لمسی از دیگر خصوصیت‌های طراحی داخلی این خودرو است. تسلا ادعا می‌کند قدرت رایانه مرکزی خودرو بالاست و به دلیل قدرت گرافیکی مناسب در آن، حتی می‌توان با استفاده از رایانه خودرو، بازی‌های سنگین رایانه‌ای را اجرا کرد.

به این خودرو امکان وصل کردن دسته‌های بازی هم وجود دارد. در تسلا اس جدید، سه موتور الکتریکی وجود دارد که بیش از ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این خودرو با یکبار شارژ می‌تواند بیش از ۸۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد و حداکثر سرعت آن ۳۲۲ کیلومتر و قیمت پایه این مدل ۱۳۴ هزار دلار است.

اولین خودرو الکتریکی بازار ایران

رسانه‌های ایران از عرضه اولین خودرو الکتریکی در بازار برای سال ۱۴۰۰ خورشیدی خبر داده‌اند.

این خودرو الکتریکی ساخت شرکت نه چندان مطرح چینی با نام سودا است و نام خودرو در جهان SA01 و در ایران eK1 است.

این خودرو در آلمان توسط مؤسسه ADAC مورد تست قرار گرفته که بر اساس بررسی‌های آن، این خودرو بر خلاف ادعای سازنده با یکبار شارژ تنها قابلیت پیمایش ۲۰۰ کیلومتر را دارد. شرکت چینی ادعا می‌کند این خودرو با یکبار شارژ می‌تواند ۴۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

ازطرفی ایمنی این خودرو در تست تصادف انجام گرفته در آلمان، بسیار ضعیف ارزیابی شده است. این خودرو دارای سیستم کنترل پایداری نیست و فرمان پذیری‌مناسبی هم ندارد.

در این خودرو از یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۰۷ اسب بخار 

قوی ترین ب ام و

شرکت آلمانی ب ام و نسخه خاص از مدل ام پاور سری پنج با نام سی اس را معرفی کرده است که قوی‌ترین خودرو ب ام و تا کنون محسوب می‌شود.

این نسخه خاص دارای موتور ۴.۴ لیتری است که قدرتی بیش از ۳۳۰ اسب بخار تولید می‌کند. موتور پر قدرت این خودرو هشت سیلندر خورجینی است. محصول جدید ب ام و با این موتور می‌تواند تنها طی ۱۰ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. خودروهای عادی در چنین زمانی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند.

داخل خودرو هم طراحی جذابی دارد و در داخلش از فیبرکربن استفاده شده است. قدرت موتور این خودرو به هر چهار چرخ منتقل می‌شود اما راننده می‌تواند تصمیم بگیرد برای برخی مانورهای خاص، تنها نیرو به چرخ‌های عقب منتقل شود.

 ب ام و با استفاده از فیبرکربن این خودرو را حدود ۷۰ کیلوگرم سبک‌تر کرده است. هر چهار صندلی خودرو هم به‌صورت اسپرت طراحی شده‌اند و ارگونومی خاصی برای رانندگی سریع و پرشتاب دارند.

برای اینکه این خودرو هندلینگ بهتری داشته باشد مهندسان ب ام و، سیستم فنربندی خودرو را حدود ۱۰ درصد نسبت به نسخه معمولی ام پاور سخت‌تر در نظر گرفته‌اند. همچنین ارتفاع خودرو پنج میلی‌متر کاهش داشته است.

در این خودرو از رینگ‌های ۲۰ اینچی و برای سیستم ترمز هم از جنس ترکیبی سرامیک و کربن استفاده شده است. ق یمت این محصول ۱۴۳ هزار دلار است.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...