۱۳۹۹ اسفند ۵, سه‌شنبه

تمرکز قدرت، فسادزاست...

 

تمرکز قدرت، فسادزا است. قدرت باید تحدید و نظارت‌پذیر شود، باید قانون نقش اصلی را ایفا کند و کسی نباید متمایز باشد. نگاه اقتدارگرا، نفس جمهوریت را می‌گیردتمرکز قدرت، فسادزا است. قدرت باید تحدید و نظارت‌پذیر شود، باید قانون نقش اصلی را ایفا کند و کسی نباید متمایز باشد. نگاه اقتدارگرا، نفس جمهوریت را می‌گیرد


این عبارت از زبان غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه در همین حاکمیت در گفتگو با روزنامه حکومتی شرق بیان شده است.

مشاهده می‌شود که اصل ولایت فقیه و شخص ولی‌فقیه تبدیل به نماد «فسازا»، «اقتدارگرا» و شاخص «تمایز از قانون» معرفی شده است. این است آخر و عاقبت صفت ناجمهوری در این نظام که اکنون بلای گریبانگیر هر دو جناح حاکمیت در آستانهٔ نمایش ۱۴۰۰ شده است.

این استاد دانشگاه توصیف بیشتری «از محتوا خالی بودن جمهوریت» می‌دهد و چشم‌انداز در تقدیر ناگزیر آن را این‌طور در ناصیهٔ نظام آخوندی می‌بیند؛ چشم‌اندازی که نه از تاک، نشان خواهند ماند و نه از تاک‌نشان:

«بنا نبود قالبی به‌نام جمهوریت باشد؛ ولی از محتوا خالی شود. اگر جمهوریت این نظام دچار خدشه شود، نه اصول‌گرایی خواهد ماند و نه اصلاح‌طلبی»

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...