۱۳۹۹ بهمن ۱۸, شنبه

نتانیاهو: دیوان کیفری علیه جنایات ایران و سوریه تحقیق کند

 

نتانیاهو در واکنشی خشمگینانه، رای اخیر دیوان عالی کیفری لاهه را که زمینه تحقیق پیرامون جنایات جنگی اسرائیل در کرانه باختری را فراهم می‌کند، "یهودی ستیزی محض" خواند و گفت قضات باید به دیکتاتورهای ایران و سوریه بپردازند. 

رای دادگاه بین‌المللی کیفری مبنی بر شروع تحقیقات جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی، خشم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را برانگیخته است. او در بیانیه‌ای خطاب به قضات دیوان گفت: «به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل به شما اطمینان می‌دهم که همه ما با تمام قدرت علیه این بی‌عدالتی ایستادگی خواهیم کرد. این یهودی‌ستیزی محض است.»

نتانیاهو در ادامه اعتراض خود گفته است: «دیوان بین‌المللی کیفری باید دیکتاتورهای ایران و سوریه را که تقریبا همه روزه مرتکب جنایات وحشتناک می‌شوند مورد تحقیق قرار دهد.»

مقامات فلسطینی امیدوارند که دولت جدید جو بایدن با تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری لاهه مخالفت نکند. وزارت خارجه آمریکا اما نسبت به رای دیوان ابراز نگرانی کرده است.

روز جمعه، دادگاه بین‌المللی کیفری اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به اوضاع سرزمین‌های اشغالی را دارد و زمینه را برای شروع تحقیقات مربوط به جنایات جنگی در این سرزمین‌ها فراهم خواهد کرد.

فائو بنسودا، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که اسناد کافی و قابل قبول برای پیگیری به جنایات جنگی در کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی وجود دارد.

روز جمعه ۵ فوریه و به موازات رای دیوان کیفری لاهه، معترضان فلسطینی در تظاهرات علیه گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در حوالی نابلس با نیروهای انتظامی اسرائیلی درگیر شدند.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...