۱۳۹۹ بهمن ۲۴, جمعه

تکذیب بازداشت دیپلمات ایرانی در ترکیه، حمله به خبرنگار ترک

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گزارش روزنامه "صباح" ترکیه درباره بازداشت یک دیپلمات ایرانی در استانبول را تکذیب کرد. یک گزارشگر "تی‌آرتی" می‌گوید یک کارمند کنسولگری به خاطر پرسش درباره این ماجرا به او حمله کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش یکی از رسانه‌های ترکیه درباره بازداشت یک کارمند سرکنسولگری جمهوری اسلامی به ظن دست داشتن در ترور مسعود مولوی وردنجانی را "کاملا بی اساس و مبتنی بر اتهامات بی‌پایه" خواند.

روزنامه صباح روز گذشته (پنج‌شنبه ۱۱ فوریه/ ۲۳ بهمن) گزارش داده بود که محمدرضا ناصرزاده دیپلمات سرکنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول به ظن ارتباط با قتل مسعود مولوی بازداشت شده است.

مسعود مولوی از ماموران اطلاعاتی پیشین ایران و مدیر کانال "جعبه سیاه" بود که در باره فساد در دستگاه حکومتی و سپاه پاسداران خبرهایی منتشر می‌کرد. او ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ در مرکز شهر استانبول به ضرب گلوله به قتل رسید.

به نوشته روزنامه صباح ناصرزاده متهم شده که برای علی اسفنجانی، از متهمان اصلی ترور مسعود مولوی یک گذرنامه جعلی تهیه کرده تا او بتواند با آن به ایران برود.

تکذیب بازداشت همکار سرکنسولگری

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از خطیب‌زاده، در واکنش به گزارش روزنامه صباح نوشته است: «هیچ یک از کارکنان سرکنسولگری کشورمان در استانبول از دور و نزدیک درگیر فعالیت‌های مورد ادعای این رسانه نبوده و نیستند، همچنین احدی از کارمندان سرکنسولگری کشورمان بازداشت نشده است.»

اداره اطلاعات پلیس استانبول و سرویس اطلاعات ملی ترکیه (میت) می‌گویند در عملیات مشترکی ۱۱ نفر را در ارتباط با ترور مولوی دستگیر کرده‌اند که هفت نفرشان همچنان در بازداشت هستند و چهار نفر با قید وثیقه آزاد شده‌اند. 

در همین حال اوبی شاه‌بندر، خبرنگار و تحلیلگر شبکه‌ خبری تی‌آرتی (TRT World) ترکیه شامگاه پنج‌شنبه با انتشار یک فیلم ویدئویی در فضای مجازی نوشت که هنگام مراجعه به کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول برای تحقیق درباره این ماجرا به او حمله شده است. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی این گزارشگر در یک پیام توئیتری نوشت: «هنگامی که قصد فیلمبرداری داشتیم و از یکی از کارکنان سرکنسولگری ایران درباره دستگیری یک دیپلمات ایرانی متهم‌به مشارکت در ترور مسعود وردنجانی (مولوی) پرسیدیم، در خارج از محوطه کنسولگری ایران در استانبول به ما حمله کرد.»

مسئولان جمهوری اسلامی تا کنون به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند اما سخنگوی وزارت خارجه گفته ناصرزاده کارمند کنسولگری ایران در استانبول نیست و "برای پیگیری موضوع پیش آمده و روشن شدن ابعاد آن از مجاری رسمی با مقامات ترکیه در تماس هستیم".
 

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...