۱۳۹۹ اسفند ۲۹, جمعه

کانادا خواهان تغییر قوانین سوانح هوایی به منظور انجام تحقیق مستقل در پرونده هواپیمای اوکراینی شد

فاکس روز پنج‌شنبه اعلام کرد کانادا در هفته‌ها و ماه‌های آینده با سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، ایکائو، رایزی خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند در مواردی که ارتش‌ها مسئول سرنگون کردن هواپیماها هستند، تحقیق و تفحص  به صورت مستقل انجام شود.  

رییس هیات ایمنی ترابری کانادا گفت: اگرچه قوانین موجود در ارتباط با سوانح هوایی تاکنون کارآمد بوده‌اند، پرونده هواپیمای اوکراینی و نحوه گزارش‌دهی جمهوری اسلامی محدودیت‌های این مقررات را نشان می‌دهد.

کانادا و اوکراین گزارش جمهوری اسلامی را تلاشی برای پنهان کردن واقعیت خواندند و تاکید کردند این گزارش به سوالات موجود پاسخ نگفته و نتوانسته واقعیت یا مدرک محکمی ارائه دهد.

مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا، و عمر الغبرا، وزیر ترابری این کشور، در بیانیه‌ای مشترک، ضمن رد گزارش ۱۴۵ صفحه‌ای ایران گفتند: «این گزارش هیچ تلاشی نکرده تا به پرسش‌های حساس در مورد واقعیت ماجرا پاسخ گوید. این گزارش ناقص به نظر می‌رسد و دربرگیرنده هیچ شواهد و واقعیت ملموسی نیست.»

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، گزارش ایران را تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی برای پنهان کردن دلایل واقعی انهدام این هواپیما دانست.

از سوی دیگر، بریتانیا، کانادا، سوئد، اوکراین و افغانستان که شهروندان آنها در شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی کشته شده‌اند، طی بیانیه‌ای جداگانه با اشاره به اینکه گزارش ایران در این مورد را بررسی می‌کنند، خواستار مسئولیت‌پذیری و شفافیت از سوی ایران و اجرای عدالت برای قربانیان شدند.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...