۱۳۹۹ بهمن ۱۹, یکشنبه

وزیر بهداشت ایران: واکسیناسیون از ۲۱ بهمن آغاز می‌شود


 سعید نمکی ضمن اعلام تاریخ آغاز واکسیناسیون وعده داد که واکسن ایرانی هم تا بهار به بازار خواهد آمد. با وجود این که  کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی تازه آغاز شده، نمکی آن را «بسیار کم عارضه» توصیف کرد.

به گفته وزیربهداشت جمهوری اسلامی از روز سه‌شنبه، ۲۱ بهمن (نهم فوریه) واکسیناسیون علیه کووید۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید (سارس‌کوو۲) آغاز خواهد شد.

سعید نمکی در آیین رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن «رازی کوو پارس»، موسسه سرم و واکسن‌سازی رازی اظهار داشت، واکسیناسیون از افرادی که در ای‌سی‌یو کار می‌کنند آغاز می‌شود و پس از آن نوبت به سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب‌پذیر در سرای سالمندان و سالمندان بالای ۶۵ سال می‌رسد.

نمکی تاکید کرد، دولت ایران پس از ارزیابی واکسن‌های گوناگون، «سالم‌ترین و کم‌خطرترین» آنها را انتخاب کرده است.

انتخاب واکسن روسی «اسپوتنیک وی» با انتقادهای زیادی همراه است. در آخرین اقدام ۹۸ عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران تجویز این واکسن را «غیرموجه و خطرآفرین» اعلام کردند. 

پیش‌تر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفته بود، واردات واکسن روسی را «شانس بد مردم ایران» می‌داند و حاضر نیست آن را تزریق ‌کند. با این حال یک آزمایش این واکسن تأثیر ۹۱درصدی آن را نشان داده است، اما نهادهای بین‌المللی به طور رسمی آن را تأیید نکرده‌اند.

«واکسن ایرانی کم‌عارضه است»

با وجود این او اطمینان داد که این واکسن «بسیار کم عارضه است» و «می تواند کمک کند تا فرد به طور کلی قابلیت ناقل بودن ویروس را از دست بدهد، که کار بسیار بزرگی است.»

وزیر بهداشت ایران پس از اشاره به این که «واکسن امروز به یک کالای سیاسی تبدیل شده است» گفت: «فاصله ما با دانشمندان آمریکا و غرب به دلیل نظام‌های سلطه‌جویی است که اجازه دوستی و مودت بین قطب‌های دانش را نمی‌دهند.»

سعید نمکی امیدوار است که واکسن ملی در اوایل بهار به بازار بیاید.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...