۱۳۹۹ بهمن ۲۲, چهارشنبه

واکنش سریع وزارت خارجه ایران به انتشار فایل صوتی منتسب به ظریف

 

ایران به گزارش منتشر شده درباره فایل صوتی منتسب به محمدجواد ظریف در باره سرنگونی هواپیمای اوکراینی واکنش نشان داد و وجود فایل را تکذیب کرد. 

 سازمان اطلاعات کانادا می گوید بررسی فایل را آغاز کرده است.

واکنش سریع وزارت امور خارجه ایران نسبت به گزارش خبرگزاری "سی‌بی‌سی" کانادا درباره حمله پدافند هوایی سپاه به پرواز PS752 شرکت هواپیمایی اوکراینی را می‌توان نشانه نگرانی مسئولان ایران تلقی کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تنها ساعاتی پس از انتشار گزارش شبکه "سی‌بی‌سی" در یک کنفرانس مطبوعاتی نسبت به آن واکنش نشان داد.

موضوع بر سر یک فایل صوتی است که گفته می‌شود مربوط به اظهارات محمدجواد ظریف است. این فایل صوتی حکایت از تعمدی بودن حمله موشکی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی دارد.

رالف گودیل، مشاور دولت کانادا در ارتباط با پرونده حمله موشکی سپاه به هواپیمای اوکراینی گفته بود که فایل صوتی منتسب به سخنان محمدجواد ظریف ماه‌ها پیش در اختیار سازمان اطلاعات این کشور قرار گرفته است.

در اظهارات خطیب‌زاده پیرامون فایل صوتی منتسب به ظریف نکته‌ای تامل برانگیز وجود دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است:

«البته همگان می‌دانند که دکتر ظریف در دیدارها و تماس‌های رسمی در روزها و هفته‌های بعد از فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی، منجمله در تماس و دیدار با وزیر خارجه کانادا، ضرورت بررسی کلیه احتمالات ممکن پیرامون دلایل و شرایط وقوع این فاجعه را مورد تاکید قرار داده است که احتمال مداخلات الکترونیکی خارجی و یا حضور عناصر نفوذی هم می‌توانست جزء چنین احتمالاتی باشد.»

در جایی از فایل توصیه می‌شود که مسئولیت این حمله موشکی به پای دو یا سه فرد "نفوذی" نوشته شود.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...