۱۳۹۹ بهمن ۲۰, دوشنبه

احتمال افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در ماه اسفند

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید به علت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری در میان مردم، مراجعات درمان سرپایی افراد مبتلا به کرونا افزایش یافته که شاید به مرگ‌ومیر بیشتر در اواسط اسفند بیانجامد.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است، در هفته‌های اخیر شاهد افزایش مسافرت‌های مردم به استان‌های مختلف از جمله هرمزگان و جزایر کیش و قشم و جاهای دیگر هستیم و از طرفی برگزاری جشنواره‌های هنری مثل جشنواره فجر و افزایش بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم و بازگشایی همه ادارات و مشاغل و تجمع مردم در مراکز خرید که باعث نوعی عادی‌انگاری همه‌گیری کرونا در کشور شده، باعث افزایش موارد ابتلا به این بیماری شده و در مراکز بهداشتی شاهد افزایش مراجعات سرپایی و بیشتر شدن ابتلا به بیماری کووید۱۹ در بین مردم هستیم.

مردانی به خبرگزاری ایرنا گفت، افزایش مسافرت‌ها فقط به شهرهای داخلی و شمال و جنوب کشور محدود نیست و مسافرت‌های مختلف به آنتالیا و کشورهای دیگر هم طبق روال عادی در حال انجام است و همه پروازهای خارجی نیز به کشورهای مختلف انجام می‌شود و حاصل این اتفاقات این است که دو باره شاهد خیز مجدد بیماری کووید۱۹ در کشور خواهیم بود.

سیما سادات لاری روز دوشنبه ۲۰ بهمن با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران گفت که در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۰ بهمن ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۰۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۵۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۵۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۵۳۶ نفر رسیده است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اخیرا نسبت به روند صعودی موارد ابتلا به کرونا در کشور هشدار داد و اعلام کرد که شهرهای نارنجی از ۱۷ شهر به ۳۶ افزایش یافته است.

ساده‌انگاری و عادی‌انگاری مردم

از نظر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ فقط یک علت دارد و آن ساده‌انگاری و عادی‌انگاری این اپیدمی در جامعه است؛ وقتی همه افراد در جامعه بدون هیچ محدودیتی به امور روزمره شغلی و زندگی خود ادامه می‌دهند و با کاهش اندکی از آمار همه چیز عادی می‌شود، باید انتظار خیزهای بعدی کرونا را در کشور داشته باشیم.

او ابراز امیدواری کرد که خیز جدید کرونا در کشور با انواع جهش‌یافته این ویروس همراه نباشد، زیرا اگر این اتفاق بیفتد به‌طور قطع خیز جدید کرونا شدت بیشتری خواهد داشت و موارد ابتلا و میزان مرگ و میر بیشتر خواهد بود.
 

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...