۱۳۹۹ بهمن ۱۹, یکشنبه

تردیدها درباره بازگشت سریع توافق هسته‌ای؛ آیا برجام احیا می‌شود؟

هرچند برخی از ناظران سیاسی انتظار داشتند برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت به برجام از اولویت‌های نخستین دولت جدید آمریکا باشد،

 اما بعد از گذشت حدود دو هفته از ورود جو بایدن به کاخ سفید هنوز اتفاق خاصی در خصوص سرنوشت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام رخ نداده است.

نه تنها جو بایدن که تقریبا تمام نیروهای دستگاه سیاست خارجی او پیش از انتخابات از لزوم بازگشت آمریکا به برجام سخن گفته بودند اما دست‌کم در زبان عمل در روزهای اخیر تهران و واشنگتن توپ را در زمین دیگری انداخته‌اند.

اما بازگشت دو طرف به توافقی که حالا حتی ایران هم به آن پایبند نیست تا چه اندازه عملی و تا چه میزان پیچیده است؟

افزایش سرعت کاهش تعهدات برجامی ایران

ایران در ماه‌ها و به ویژه هفته‌های اخیر سیکل کاهش تعهدات خود در برجام را سرعت بخشیده، سیاستی که احتمالا با هدف افزایش قدرت چانه‌زنی تهران پای میز مذاکره احتمالی با دولت جدید آمریکا در دستور کار قرار گرفته است. اما این روند از سوی ایران تا کجا ادامه خواهد یافت؟


الی گرانمایه معاون مدیر برنامه خاورمیانه، در شورای روابط خارجی اروپا در این خصوص به یورونیوز فارسی می‌گوید: «ایران دو مسئله را شفاف کرده است؛ نخست آنکه درهای مذاکره دیپلماتیک با آمریکا باز است و تهران حاضر است به تعهدات خود در برجام باز گردد و دوم اینکه فرصت برای انجام این کار بسیار محدود خواهد بود. ایران اخیرا غنی‌سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد رسانده و ۲۱ فوریه را به عنوان آخرین فرصت زمانی برای رفع تحریم‌های آمریکا معین کرده است. ایران اعلام کرده در غیر این صورت به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان خواهد داد.»

 

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...