۱۳۹۹ اسفند ۶, چهارشنبه

بالا گرفتن اعتراض‌های بین‌المللی به آزار بهائیان روستای ایول

تخریب خانه و مصادره اموال بهائیان در روستای ایول مازندران با اعتراض‌های شدید بین‌المللی روبرو شده که همچنان ادامه دارد. در این روستا ۵۰ خانه ویران و اموال ۲۷ بهایی به نفع "ستاد اجرایی فرمان امام" مصادره شده است.

روستای ایول، حوالی شهرستان ساری استان مازندران به یکی از نمادهای ستم‌هایی تبدیل شده که حکومت جمهوری اسلامی ایران به دلیل باورهای مذهبی بر بخشی از شهروندان روا می‌دارد.

آبان ماه امسال دادگاهی در مازندران حکم به غیرقانونی بودن مالکیت ۲۷ شهروند بهایی بر اراضی آنها در روستای ایول و مصادره زمین‌ها و اموال آنها به نفع "ستاد اجرایی فرمان امام" داد.

در بیش از چهار ماه گذشته سیاستمداران، مقام‌های دولتی، شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی و نهادهای مسلمانان از سراسر جهان، از جمله ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، اسپانیا، آلمان، اتریش و هند علیه مصادره اموال بهائیان روستای ایول اعتراض کرده و از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواستار رسیدگی به این مسئله شده‌اند.

در یک فیلم ویدئویی که سیامک دهقان‌پور، روزنامه‌نگار روز گذشته (سه‌شنبه پنجم اسفند) در صفحه توئیتر خود منتشر کرد برخی از اهالی روستای ایول از برخورد ماموران و مقام‌های مذهبی محل با خود سخن می‌گویند.

دیان علایی در پیامی که روز چهارشنبه، ششم اسفند در توئیتر منتشر کرد می‌گوید علی باقری‌ کنی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در واکنش به اعتراض نهادهای بین‌المللی مسلمانان که رفتار با بهائیان روستای ایول را مخالف قوانین اسلامی خوانده‌اند گفته تعهد جمهوری اسلامی به حقوق بشر بر اعتقادات مذهبی استوار است.

گروهی از حقوق‌دانان کانادایی، از جمله برایان مالرونی، نخست‌وزیر پیشین و شماری از وزیران دادگستری سابق و دادستان‌های کانادا حدود دو هفته پیش در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی هشدار دادند که "عدم پایبندی به اصول بین‌المللی حقوق بشر و تبعیض سیاسی و مذهبی علیه شهروندان ایرانی" برای حکومت جمهوری اسلامی پیامدهای جدی به همراه خواهد داشت.

از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی آزار و تعقیب بهائیان در ایران کلید خورد و همچنان ادامه دارد. بازداشت خودسرانه بهائیان و جلوگیری از ادامه تحصیل آنها مسئله‌ای است که از چهار دهه پیش آغاز شده و همواره ادامه داشته است.

در روزهای اخیر یک توفان توئیتری با هشتگ "ایول _خانه_آنهاست" به راه افتاده که اوج آن شامگاه سه‌شنبه پنجم اسفند ماه بود.
 

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...