۱۳۹۹ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

شکایت علیه عاملان و آمران اعمال مجازات سلول انفرادی در ایران

گروهی از زندانیان سیاسی و عقیدتی سابق که بخشی از حبسشان را در سلول انفرادی گذرانده‌اند، روز دوشنبه ۱۱ اسفند (اول مارس) شکایتی را در یکی از دفاتر قضایی غرب تهران علیه آمران و عاملان حبس انفرادی ثبت کردند.

فائزه هاشمی، نرگس محمدی، ژیلا بنی‌یعقوب، بهمن احمدی امویی وابراهیم الله بخشی از جمله این افراد بودند.

شمار دیگری نیز در دفاتر قضایی دیگر و از طریق وکلایشان اقدام به ثبت شکایت علیه کسانی کردند که آنها را به سلول انفرادی فرستادند، از جمله جعفر پناهی، سعید مدنی و محمدعلی عمویی.

تعدادی از این زندانیان سابق در بیانیه‌ای سلول انفرادی را مصداق شکنجه و عامل بیماری‌های جسمی و روحی دانسته‌اند، در حالی که به گفته آنها "نگهداری متهمان در سلول انفرادی در هیچکدام از مقررات قانونی پیش‌بینی نشده است".

به همین دلیل نویسندگان این بیانیه خواهان برچیده شدن سلول‌‌های انفرادی شده و تاکید کرده‌اند، "همه مسئولانی که در اعمال حبس انفرادی عاملیت و آمریت داشته و دارند، می‌بایست در پیشگاه عدالت پاسخگو باشند".

فرج سرکوهی، عضو کانون نویسندگان ایران یکی از طولانی‌ترین حبس‌های انفرادی را در دهه ۷۰ خورشیدی گذرانده است. او ۹ ماه در سلول انفرادی بود.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...