۱۳۹۹ اسفند ۱۵, جمعه

کمپین حقوق بشر درباره حکم انحلال جمعیت امام علی: روحانی همراه امنیتی‌ها تیشه به ریشه جامعه مدنی زد

این کمپین تاکید کرد که صدور حکم بدوی خیریه «جمعیت امام علی» به عنوان بزرگترین نهاد مدنی مستقل و تنها ان‌جی‌اوی ایرانی دارای مقام مشورتی عام سازمان ملل، گواه دخالت مقامات حکومتی در روند فعالیت‌های موسسات و نهادهای مستقل و مردم‌نهاد در ایران است. 

در بیانیه کمپین حقوق بشر در ایران آمده است که حکم انحلال جمعیت امام علی دنباله روند اعمال یک سیاست حکومتی بسیار نگران کننده و سیستماتیک است که طرز فکر نهادهای امنیتی را پیاده می‌کند، سیاستی که درصدد است «با ایجاد سازمان‌های موازی و تحت کنترل خود، سازمان‌های مستقل و موثر را از بطن جامعه حذف کند».

مرور مراحل طی شده از بازداشت مدیران جمعیت امام علی تا صدور حکم انحلال جمعیت امداد دانشجویی‌مردمی امام علی، همکاری وزارت کشور حسن روحانی، قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و قوه قضاییه به ریاست ابراهیم رییسی در برخورد با این جمعیت خیریه را تایید می‌کند.

جمعیت امام علی پس از بازداشت شارمین میمندی‌نژاد موسس و دو نفر از مدیرانش در تابستان سال‌جاری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران یکی از شاکیان این جمعیت بوده است.

یک روز بعد از انتصاب حسین نجات به ریاست قرارگاه ثارالله، موسس و دو نفر از مدیران جمعیت امام علی بازداشت شدند.

چند ماه پس از بازداشت موسس جمعیت امام علی نیز وزارت کشور تحت نظر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی، طی شکایتی به قوه قضاییه خواهان انحلال جمعیت امام علی توسط مراجع قضایی شد.

دادگاه رسیدگی به شکایت وزارت کشور از جمعیت امام علی روز ۱۲ اسفند ماه سال‌جاری برگزار شد و در اقدامی کم سابقه یک روز بعد در ۱۳ اسفند ماه دادگاه بدوی به استناد موارد مطرح شده در شکایت وزارت کشور، حکم انحلال جمعیت امام علی را صادر کرد.

جمعیت امام علی برای فعالیت‌هایش همه‌ مجوزهای قانونی را پیشتر اخذ کرده و طی بیست سال گذشته «در چارچوب قانون به فعالیت می‌کرد» و همه اتهامات وارد شده از سوی قرارگاه ثارالله و وزارت کشور را «کاملا بی‌پایه و اساس» خواند، با این حال فقط یک روز بعد از برگزاری دادگاه، حکم انحلال آن از سوی قوه قضاییه صادر شد.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...