۱۴۰۰ فروردین ۴, چهارشنبه

واکنش فعالان حقوق اقلیت‌های جنسی به «نفرت‌پراکنی» قطب‌الدین صادقی علیه همجنس‌گرایان

ده‌ها نفر از کنشگران حامی حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی (کوئیر) با صدور بیانیه‌ای که تاکنون توسط بیش از ۴۰۰ نفر از شهروندان امضا شده، اعلام کردند سخنان اخیر قطب‌الدین صادقی درباره حضور همجنسگراها در محوطه تئاتر شهر «ادامه سیاست جرم‌انگاری حیات همجنسگرایی» است.

آن‌ها نوشته‌اند «پتک را بر سر این بخش از جامعه کوبیدن و تقاضای طرد او امن‌ترین سیاست ممکن در فضای تبعیض و نابرابری است.» صادقی روز ۱۸ مهرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی،‌ گفته بود: «محیط پیرامون تئاتر شهر مکانی برای حضور اراذل و اوباش، خلاف‌کاران و دگرباش‌ها شده است که قداست فرهنگی این مجموعه را رعایت نمی‌کنند.»

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس نزدیک به حکومت ایران، بر همین اساس خواستار حصارکشی اطراف مجموعه تئاتر شهر شده بود. اکنون کنشگران حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در بیانیه خود رویکرد او را «ضد انسانی» خوانده و از جامعه هنرمندان، فعالان مدنی،‌ سیاسی و رسانه‌ای خواسته‌اند در برابر آن سکوت نکنند.

در قسمتی از این بیانیه آمده است: «این یعنی سیاست دیگرسازی،‌ سیاست شبه‌فاشیستی که می‌گوید من مشکلی دارم و برای حل آن مشکل دنبال گناهکار می‌گردم. گناه‌کار چه کسی است؟ آنکه قدرت حاکم به او انگ اراذل و اوباش، خلاف‌کار و ناامن‌کننده فضای جامعه را زده است،‌ گناه‌کار از نظر آن‌ها جامعه کوئیر است...»

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...