۱۴۰۰ فروردین ۱, یکشنبه

در سال ۹۹ بیش از ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌های ایران در آتش سوخت

بیانی روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این که «یکی از معضلات سال گذشته وقوع آتش‌سوزی‌های زیاد در جنگل‌های کشور بود»، ادامه داد در سال گذشته «۳۶۵۰ هکتار از جنگل‌های طبیعی، ۱۰۳۴ هکتار از جنگل‌های دست کاشت و حدود ۱۶ هزار و ۵۸۹ هکتار از اراضی جنگلی» در در ایران آتش گرفت.

به گفته این مقام دولتی، بیشترین آتش‌سوزی‌ها در سال ۱۳۹۹ در اراضی جنگلی به‌ویژه ناحیه رویشی زاگرس و خلیج عمانی به‌وقوع پیوست.

توانایی ترمیم جنگل‌های زاگرس از بین رفته است

همچنین بر اساس این گزارش، در ناحیه زاگرس بیشترین آتش‌سوزی‌ها در اراضی جنگلی و مکان‌هایی بود که «زراعت در آن‌ها تحت عنوان طرح کشت زیراشکوب» انجام می‌شود.

بیش از دو سال پیش، سازمان حفاظت محیط زیست از این طرح انتقاد و اعلام کرده بود این طرح «پایداری زیستگاه‌های ارزشمند را به خطر می‌اندازد و تهدیدی بالقوه برای تنوع‌ زیستی در این منطقه» است.

بر اساس اعلام جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، حدود ۱۸ هزار کیلومتر راه و جاده در جنگل‌های زاگرس ایجاد شده و از تقریبا ۶ میلیون هکتار جنگل این منطقه، در ۱.۵ میلیون هکتار آن زراعت می‌شود. 

او ادامه داد: «عمده مشکلاتی که در جنگل‌های کشور وجود دارد، ناشی از عوامل غیر طبیعی مانند تغییر کاربری اراضی، تجاوز به اراضی جنگلی، معدن‌کاوی در سطح بسیار گسترده، ویلاسازی، دفع غیر اصولی زباله در جنگل‌ها و کشاورزی و دامداری بی‌ضابطه است که منشا همه آن‌ها فعالیت‌ها و دستکاری‌های انسانی است.»

«وزش باد گرم»، آن هم در زمستان یکی از این علت‌ها اعلام شد. همچنین عبدالرحیم لطفی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این باره به ایرنا گفت: «بیشتر آتش‌سوزی‌های گلستان توسط قاچاقچیان چوب برای انحراف همکاران جنگلبان و منابع طبیعی از مسیرهای تردد بوده است.»

همچنین تعدادی از مقام‌های ایران، کمبود امکانات مثل هلی‌کوپتر و اهمال دولت در تامین تجهیزات اطفای حریق را دلیل گسترده‌تر شدن آتش‌سوزی‌ها اعلام کرده‌اند. 

مهرداد ستوده، معاون عمرانی استاندار بوشهر، کمبود هلی‌کوپتر برای اطفای حریق را «یک مسئله ملی» دانست.

دولت به جز کوتاهی، کاری نکرده است

نیک‌آهنگ کوثر، روزنامه‌نگار حوزه آب و زمین‌شناس، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال تاکید می‌کند: «در طول چند دهه گذشته به دلیل نبود نظارت و رعایت بسیاری از مسائل در قبال جنگل‌ها در ایران، مثل چوب‌بری، ساخته شدن سدها، جاده‌سازی و توسعه ناپایدار، بسیاری از جنگل‌ها از بین بروند.»

او همچنین بارندگی‌ها در ابتدای فصل بهار را که منجر به رویش علوفه‌ها و سپس خشک‌شدن و مشتعل‌ شدن آنها در فصل گرما می‌شود، موجب افزایش پتانسیل آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ایران دانست.

«آتش زدن عامدانه زمین‌های کشاورزی پس از کشت» به ویژه در زاگرس نیز به گفته این کارشناس محیط زیست، یکی دیگر از عوامل آتش‌سوزی جنگل‌ها در ایران است.

کوثر در زمینه عملکرد دولت درباره حفاظت از جنگل‌ها گفت: «دولت به جز کوتاهی، عملا کاری نکرده است.» 

او به تاسیس نشدن پایگاه‌های آتش‌نشانی و قرار ندادن تجهیزات اطفاء حریق از سوی دولت به سازمان‌ حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها اشاره کرد و ادامه داد دولت امکان مشارکت مردمی را نیز برای کمک به مهار آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های ایران فراهم نمی‌کند.

کوثر همچنین به فقدان آگاهی‌بخشی در این زمینه از سوی دولت جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت نامگذاری روزی با عنوان روز جهانی جنگل‌ها برای آگاهی‌بخشی عمومی است و دولت ایران در بعد آموزش نیز ضعیف عمل کرده است.


افزایش آمار جان باختن جنگل‌بانان ایران

گستردگی آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران همراه با افزایش قربانیان این حوادث در میان جنگل‌بانان و محیط‌بانان بوده است.

مختار خندانی، یاسین کرمی و بلال امینی، از اعضای انجمن ژیوای پاوه، هشتم تیرماه سال گذشته برای خاموش کردن آتش در منطقه حفاظت‌شده «بوزین و مرخیل» میان شعله‌ها گرفتار شدند و سوختند.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...