۱۳۹۹ اسفند ۱۸, دوشنبه

شمخانی: خسارت‌های ناشی از اعتراضات آبان ۹۸ قابل پیشگیری بود

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۱۸ اسفند (۸ مارس) به بهانه انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران به "آسیب‌شناسی علل و عوامل ناکارآمدی دولت‌های پیشین و موانع کارآمدی دولت‌ها" پرداخته است.

در ادامه سلسله مصاحبه‌ها با شخصیت‌های دانشگاهی، نخبگان و فعالان سیاسی ایسنا این بار سراغ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی رفته است.

علی شمخانی در بخشی از صحبت‌های خود به اعتراض‌های آبان ۹۸ پرداخته و به پرسش ایسنا در ارتباط با "نحوه اجرای تصمیم افزایش قیمت بنزین توسط دولت" در سال ۹۸ و نوع برخورد با معترضان پاسخ داده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اگر چه در مصاحبه خود در ارتباط با وقایع خونین آبان از "خسارت‌های قابل پیش‌گیری" صحبت کرده اما درباره آمار قربانیان این حادثه اظهارنظر نکرده است. 

در تاریخ جمهوری اسلامی تظاهراتی به این گستردگی که از همان ابتدا تمام ارکان حکومت و همه جناح‌های آن را هدف قرار داد سابقه نداشت؛ سرکوب خشونت‌آمیز معترضان نیز به شکلی که در آبان ۹۸ رخ داد بی‌سابقه بوده است.

درباره شمار قربانیان، مجروحان و بازداشت‌شدگان جنبش اعتراضی آبان ماه، آمار رسمی و قابل اعتمادی وجود ندارد. حکومت هنوز از انتشار آمار کامل این رویداد خودداری می‌کند.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...