۱۳۹۹ اسفند ۱۴, پنجشنبه

ادامه اعتراضات پراکنده و فضای امنیتی در سیستان و بلوچستان

🔹طبق این گزارش‌ها، ماموران امنیتی در روزهای گذشته تعدادی از معترضان را در سراوان، زاهدان و سرباز بازداشت کرده‌اند.

🔹همچنین چهارشنبه شب در نزدیکی پاسگاه قلعه‌بید درگیری‌های بین معترضان و نیروهای امنیتی رخ داده و نیروهای امنیتی از زاهدان به این منطقه اعزام شده‌اند.

🔹اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال حاکی از آن است که در سراوان تعدادی ازاهالی به هیات تعیین شده از سوی مجلس اعلام کرده‌اند که نیروهای سپاه پاسداران به آنان شلیک کرده‌اند و از سمت پاکستان به آنان شلیک نشده است.

🔹کمپین حقوق بشر در ایران به نقل از منابع محلی اعلام کرده که دست کم ۲۳ نفر در جریان اعتراض‌های اخیر در سیستان و بلوچستان به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

🔹اعتراضات در سیستان و بلوچستان پس از شلیک نیروهای انتظامی به سوی سوخت‌برانی که روز چهارم اسفند به مسدود شدن گذرگاه مرزی اعتراض داشتند، آغاز شد.

🔹در حالی که فعالان بلوچ تعداد سوخت‌بران کشته و زخمی‌شده را بیش از ۱۰ نفر اعلام کرده‌اند، مقامات دولتی و نمایندگان مجلس سخنان متناقضی را درباره تعداد آنان بیان کرده‌اند.

🔹احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، گفته بود که در حادثه شلیک به سوخت‌بران «دو نفر در پاکستان و یک نفر در ایران» کشته شده‌اند. 

🔹با این حال مصطفی نخعی، نماینده مجلس که به نمایندگی از کمیسیون انرژی عازم سراوان شده، اعلام کرده که «برآورد حدودی تعداد کشته شده ها چهار یا پنج نفر است» و ممکن است تعداد آنان بیشتر باشد.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...