۱۳۹۹ اسفند ۲۹, جمعه

ورزش ایران در سال ۱۳۹۹

کیمیا علیزاده در یک‌قدمی شرکت در المپیک توکیو به عنوان عضو تیم پناهندگان

کیمیا علیزاده، برنده مدال برنز وزن ۵۷ کیلوگرم تکواندو در المپیک ۲۰۱۶، یک سال پس از تقاضای پناهندگی در آلمان به عنوان پناهنده به رسمیت شناخته شد. به این ترتیب راه حضور او در المپیک توکیو باز شد. وی از چهره‌های برجسته و خبرساز ورزشی و مدنی ایران در طول ۵ سال اخیر است.

سعید فضل‌اولی در آستانه حضور در المپیک توکیو در تیم پناهندگان

کمیته بین‌المللی المپیک IOC برای سعید فضل‌اولی، قایقران ایرانی و پناهنده در آلمان، بورسیه ویژه در نظر گرفت. بدین گونه بخت حضور این ورزشکار در تیم پناهندگان در المپیک توکیو با دست‌یابی به پشتیبانی IOC افزایش یافت. این ملی‌پوش پیشین قایقرانی ایران که عنوان نایب‌قهرمانی آسیا را نیز در فهرست افتخارات خود دارد، در سال ۲۰۱۵ میلادی در کشور آلمان پناهنده شد.

رویارویی اسنوکرباز ایرانی با حریف اسرائیلی در مسابقه رسمی جهانی 

در تور جهانی اسنوکر حرفه‌ای ۲۰۲۱ در انگلیس، سهیل واحدی، اسنوکرباز ایرانی در دیدار با ادن شاراو، حریف اسرائیلی به پیروزی ۲ بر ۱ دست یافت. این نخستین مسابقه یک ورزشکار ایرانی مقیم ایران با حریف اسرائیلی در ۴۰ سال اخیر است.

حضور سعید ملایی در اسرائیل

سعید ملایی، ملی‌پوش پیشین جودو ایران در مسابقات جایزه بزرگ اسرائیل در تل‌آویو برای تیم ملی مغولستان به میدان رفت. سعید ملایی پس از حضور در مسابقات جودوی قهرمانی ۲۰۱۹ جهان در توکیو در ترکیب تیم ملی ایران، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ از ژاپن وارد آلمان شد و در ایالت بادن‌ورتم‌برگ آلمان تقاضای پناهندگی کرد. او از دسامبر ۲۰۱۹ نیز تابعیت کشور مغولستان را پذیرفت و زیر پرچم این کشور در مسابقات شرکت می‌کند.

وحید سرلک به عنوان شاهد در دادگاه حکمیت ورزش 

دادگاه حکمیت ورزش پرونده محرومیت جودوی ایران را پیرامون باخت اجباری سعید ملایی برای عدم رویارویی با حریف اسرائیلی بررسی کرد. وحید سرلک، ملی‌پوش سابق جودو ایران، به عنوان شاهد در دادگاه حضور داشت. پرونده دادگاه برای تصمیم‌گیری دوباره به فدراسیون جهانی جودو داده شده است. دادگاه عالی ورزش جهان می‌گوید، فدراسیون جودوی ایران اساسنامه را نقض کرده، اما نوع مجازات در قوانین فدراسیون جهانی جودو وجود ندارد.

از چوپانی تا رفتگری؛ سرنوشت قهرمانان افتخارآفرین ورزش ایران

محمد محرابی (سمت راست و چپ در عکس) در سال ۲۰۱۷ میلادی قهرمان کشتی فرنگی نوجوانان آسیا در وزن ۴۶ کیلوگرم شد. وی یک سال پیش از آن نیز برنده مدال برنز جهان شده بود. این قهرمان ملی ایران برای تامین مخارج زندگی خود در شغل چوپانی فعال است. محمد حسین‌وند هم در سال ۲۰۱۷ برای دومین بار متوالی در وزن ۵۵ کیلوگرم قهرمان کشتی فرنگی نوجوانان آسیا شد و برای امرار معاش به عنوان رفتگر در شهرداری دزفول شاغل است.

ممنوعیت دست‌فروشی قهرمان کشتی نوجوانان جهان در اندیمشک

محسن مدهنی، قهرمان کشتی فرنگی نوجوانان ۲۰۱۷ جهان در وزن ۵۸ کیلوگرم است. این افتخارآفرین و قهرمان ملی ایران در سال ۱۳۹۹ روزگار خوشی را تجربه نکرد و در سن ۲۰ سالگی مجبور به تامین مخارج زندگی خود از طریق میوه‌فروشی در خیابان‌های شهر اندیمشک در استان خوزستان ایران شد. اما شهرداری اندیمشک این ورزشکار را مجبور به جمع‌‌کردن ابزار کاسبی خود و تعطیلی فعالیت دست‌فروشی کرد.

شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران 

شهاب‌الدین عزیزی خادم پیروز انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران شد. عزیزی خادم که از سابقه ریشه‌داری در فوتبال برخوردار نیست، در دور دوم رای‌گیری مجمع فدراسیون با کسب ۴۹ رای، کیومرث هاشمی را پشت سر گذاشت.

دو بازی و دو پیروزی برای تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۳۹۹

تیم ملی فوتبال ایران با کسب دو بُرد و عملکرد قابل قبول در دیدار مقابل تیم‌های ملی بوسنی و هرزگوین و ازبکستان، در هر دو دیدار رسمی دوستانه خود در سال ۱۳۹۹ موفق بود. این دستاورد به این دلیل برجسته است که تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۳۹۸ پس از خداحافظی کارلوس کی‌روش از سمت سرمربیگری و جایگزینی وی با مارک ویلموتس، با باخت مقابل تیم های ملی بحرین و عراق در وضعیت بحرانی قرار داشت.

ماموریت سخت سرمربی تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی 

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران برای سومین صعود متوالی "یوزپلنگ‌های پارس" به جام جهانی، به پیروزی در تمام چهار دیدار باقی مانده در مرحله برگشت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در برابر تیم‌های ملی کامبوج، هنگ کنگ، بحرین و عراق نیاز دارد. همه این چهار بازی با میزبانی بحرین برگزار خواهد شد. راهیابی ایران به این جام جهانی مجموعا ششمین حضور در این صحنه طلایی فوتبال جهان خواهد بود.

اعتراض گسترده جامعه جهانی به اعدام نوید افکاری توسط جمهوری اسلامی

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به تمامی دادخواهی‌ها، حکم اعدام نوید افکاری، نایب‌قهرمان کشتی نوجوانان ایران را اجرا کرد. وکیل او گفت، آنقدر در اجرای حکم عجله داشتند که او را حتی از آخرین دیدار با خانواده‌اش محروم کردند. جامعه بین‌المللی اعدام این ورزشکار ایرانی را به شدت محکوم کرد.

نامه‌ کارزار "اتحاد برای نوید" به کمیته المپیک برای تعلیق ورزش ایران 

در پی اجرای حکم اعدام نوید افکاری برخی از مخالفان این اقدام، کارزار "اتحاد برای نوید" را به منظور تحریم حضور ایران در میدان‌های ورزشی جهانی راه­‌اندازی کردند. در نامه‌ای از سوی این کارزار که توسط ۱۰ ورزشکار ایرانی امضا شده‌، موارد و مدارک "تبعیض‌های جنسیتی، نژادی و مذهبی" مسئولان ورزش ایران به IOC ارائه شده است. کارزار "اتحاد برای نوید" از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته که ورزش ایران را تعلیق کند.

نایب قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا 

تیم فوتبال پرسپولیس در بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا در قطر با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد و قهرمانی را به اولسان کره جنوبی واگذار کرد. هر دو گل اولسان از نقطه پنالتی به نتیجه رسیدند.

درخشش مهدی طارمی در لیگ قهرمانان اروپا با تیم پورتو

تیم فوتبال اف.ث. پورتو از پرتغال به همراه مهدی طارمی، ملی‌پوش ایرانی‌اش در دور یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا از سد تیم یونتوس تورین از ایتالیا با موفقیت عبور کرد. مهدی طارمی از گلزنان و یکی از چهره‌های درخشان میدان در بازی رفت بود. وی اما در بازی برگشت توسط داور از زمین اخراج شد.

درگذشت مهرداد میناوند

مهرداد میناوند، بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران در سن ۴۵ سالگی در پی ابتلا به کرونا درگذشت. میناوند ۷۵ مرتبه پیراهن تیم ملی را پوشیده و سال ۱۳۸۴ با توپ خداحافظی کرده بود.

علی انصاریان هم تسلیم کرونا شد

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...