۱۴۰۰ فروردین ۴, چهارشنبه

مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران تمدید شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۳ مارس در چهل‌وششمین اجلاس خود، با تصویب قطعنامه‌ای مأموریت جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را برای مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

در این قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده تا با گزارشگر ویژه به طور کامل همکاری کند و به او اجازه ورود به ایران را داده و برای تحقق مأموریت او، تمام اطلاعات لازم را در اختیار او بگذارد.

پیش‌نویس قطعنامه موسوم به «ال۹» که از سوی کشور ایسلند ارائه شد، به وضعیت حقوق بشر در ایران و تمدید مأموریت جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران اختصاص داشت. این قطعنامه با ۲۱ رای مثبت تایید شد. ۱۲ کشور به آن رأی مخالف دادند و آرای ۱۴ کشور نیز ممتنع بود. ۱۲ کشوری که رای مخالف دادند عبارت بودند از: پاکستان، بنگلادش، فیلیپین، کوبا، ونزوئلا، هند، اندونزی، بولیوی، چین، ازبکستان و ارمنستان.

ایران: قطعنامه غرض‌ورزانه و مردود است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی قطعنامه شورای حقوق بشر را "استفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر" و "به کارگیری استانداردهای دوگانه" دانست.

آقای رحمان متولد شهر فیصل‌آباد پاکستان و استاد حقوق در دانشگاه برونل لندن در بریتانیا است. این فعال حقوق بشر بر روی موضوعاتی در زمینه‌های قوانین اسلامی، آزادی ادیان، مسائل حقوق بشری و حقوق بین‌الملل تحقیق کرده است.

پیش از او عاصمه جهانگیر این وظیفه را برعهده داشت که در ۶۶ سالگی در اثر حمله قلبی درگذشت.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...