۱۴۰۰ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

"ایران فروشی نیست"؛ اعتراضات مردمی به قرارداد ایران و چین

روز نهم فروردین مردم در برخی از شهرهای ایران به خیابان آمدند تا اعتراض خود را به قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین ابراز کنند. در تهران این تجمع مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

روز دوشنبه ۹ فروردین مردم معترض به قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در برخی از شهرهای ایران به صورت خودجوش به خیابان‌ها آمدند. در تهران تجمعات پراکنده‌ای از جمله در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در کرج و اصفهان نیز مردم در برخی نقاط به خیابان‌ها آمدند و علیه قرارداد ایران و چین شعار سر دادند.

"ایران فروشی نیست" "می‌جنگیم، می‌میریم ایرانو پس می‌گیریم" و "مرگ بر چین" نمونه‌هایی از شعارهایی هستند که مردم در این تجمعات سر دادند.

در فیلم‌هایی که از این تجمعات در اینترنت منتشر شده، دیده می‌شود که پلیس در مواردی از جمله در اصفهان، در محل حضور دارد اما مداخله‌ای در اعتراضات نمی‌کند.

متن یا جزئیاتی از قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به صورت رسمی منتشر نشده است. همکاری در زمینه تولید انرژی و استخراج نفت و گاز و نیز همکاری‌های نظامی از جمله مواردی هستند که گفته می‌شود موضوع این قرارداد هستند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۱۹ گزارش داده بود که این سند ۲۵ ساله برای سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران از انرژی گرفته تا زیرساخت‌ها، بخش عمران، معادن، بنادر و غیره در ازای دریافت نفت ایران است.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...