۱۳۹۹ اسفند ۱۹, سه‌شنبه

محکومیت کلانتری به چهار ماه حبس تعزیری به اتهام "توهین به خمینی"

عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند (۹ مارس) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام "توهین" به روح‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی به صورت بدوی به چهار ماه حبس تعزیری و دو سال منع عضویت در احزاب و  گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران همچنین به اتهام "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" نیز به پرداخت چهل میلیون ریال جزای نقدی در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری محکوم شد.

اصغر دانشیان، معاون حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست این خبر را تکذیب کرد و گفت، هنوز هیچ حکمی برای کلانتری صادر نشده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او تأکید کرد: «تا زمانی که حکم قطعی صادر نشود اعلام رسمی آن جرم محسوب می‌شود.» همچنین بنا بر این گزارش، یک منبع آگاه مدعی شده که محکومیت کلانتری در اتهام توهین به خمینی تنها "جریمه نقدی" بوده است.

اتهاماتی که دادگاه انقلاب متوجه عیسی کلانتری کرده به بیش از سه سال پیش برمی‌گردد که معاون روحانی در آن زمان در مصاحبه‌ای ویدئویی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را "فرزند ناخلف آمریکا" نامیده بود.

انتشار این سخنان با اعتراضات تند اصول‌گرایان، رسانه‌های نزدیک به سپاه، موسسه "تنظیم و نشر آثار امام خمینی" و بحث برکناری یا عذرخواهی کلانتری همراه شد.

عیسی کلانتری به‌رغم این انتظارها برکنار نشد اما توضیحاتی درباره اظهارات خود داد. کلانتری گفته است که حرف‌هایش تقطیع شده و به سه سال قبل می‌گردند. او همچنین افزود هدف انتشار کلیپ را نمی‌‌‌داند اما احتمال می‌دهد که تفرقه‌افکنی‌ها تشدید شوند.

او در عین حال از "لغزش کلامی" پیش آمده در این مصاحبه هم عذرخواهی کرده بود.

عیسی کلانتری که خودش تحصیل‌کرده آمریکاست، در توضیحاتش یادآور شده که صرفا برای خدمت به مردم و انقلاب اسلامی از این کشور به ایران برگشته و سال‌ها "مقلد امام خمینی" بوده است.

حسن روحانی،‌ رئیس جمهور و علی ربیعی‌ سخنگوی دولت تا کنون درباره محکومیت عیسی کلانتری واکنشی نشان نداده‌اند.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...