۱۴۰۰ فروردین ۲, دوشنبه

نامه به جاوید رحمان در اعتراض به تبعید زندانیان سیاسی ایران

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، نسبت به افزایش تبعید زندانیان سیاسی از زندان‌های تهران به زندان‌های سایر شهرستان‌ها اعتراض کرد.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران روز یکشنبه اول فروردین (۲۱ مارس) در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، نسبت به افزایش تبعید زندانیان سیاسی از زندان‌های تهران به زندان‌های سایر شهرستان‌ها اعتراض کرد. در این نامه از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در اعتراض به این روش «غیرقانونی و آزاردهنده» حمایت شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران، به ریاست شیرین عبادی حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل تاکید کرده که تبعید زندانیان سیاسی «محمل قانونی نداشته و مخالف با مقرارت مندرج در ماده ۵۱۳ قانون آئین دادرسی کیفری است» و باعث ایجاد «مشکلات عدیده‌ای برای زندانیان و خانواده‌هایشان» می‌شود.

در نامه از این که مسافت و دوری راه باعث دشواری ملاقات خانواده‌ها می‌شود گلایه و با اشاره به این که «به بهانه‌های مختلف از جمله نبود زندانی سیاسی در برخی از زندان‌ها، تفکیک زندانیان صورت نمی‌گیرد و زندانیان سیاسی را در کنار زندانیان عادی قرار می‌دهند» هشدار داده شده که این وضعیت «ممکن است تبعات ناگواری را به بار آورد.»

همزمان ۱۸نفر از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج، با انتشار نامه‌ای سرگشاده به تبعید زندانیان سیاسی، انتقال به سلول انفرادی، توهین و تحقیر، ضرب و شتم، تشکیل پرونده‌های جدید و صدور احکام تازه علیه آنها اعتراض کرده و گفته‌اند که این همه روش‌های اعمال فشار بر زندانیان و آزار و اذیت خانواده‌هایشان است.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...