۱۴۰۰ فروردین ۲۷, جمعه

نمکی: کالبدشکافی موج چهارم کرونا رهبری را غصه‌دارتر می‌کند

شمار قربانیان کرونا در ایران در آمار رسمی از مرز ۶۶ هزار نفر گذشته و وزیر بهداشت می‌گوید نگران غصه‌های خامنه‌ای است. مسئولان ارشد مشغول کشمکش بر سر سیاست‌های کرونایی و در تامین واکسن ناتوان هستند.

موج چهارم کرونا سهمگین‌تر از موج‌های قبلی سراسر ایران را در برگرفته و به موازات آن مناقشه‌ها و طعنه‌ها و کنایه‌ها میان وزیر بهداشت و دیگر مسئولان ارشد، از جمله حسن روحانی ادامه دارد.

سعید نمکی روز جمعه ۲۷ فروردین در نشست ستاد کرونای کرمانشاه با بیان این که موج‌های قبلی کرونا مهار شدند گفت: «اما پیک جدیدی ایجاد شد که نمی‌خواهم خیلی به کالبدشکافی آن بپردازم.»

وزیر بهداشت در این نشست و ظاهرا در کنایه به رئیس‌جمهور گفت از ماه‌ها پیش از عید هشدار داده است که "باید خودمان را برای سهمگین‌ترین و سخت‌ترین اپیدمی آماده کنیم".

او بارها گفته بود که با سفرهای نوروزی به شدت مخالف است و از ستاد ملی مقابله با کرونا که برای این سفرها محدودیت ایجاد نکرد انتقاد و گلایه کرده است.

موج تازه پاندمی کرونا از ابتدای فروردین آغاز شد و طی چند هفته گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای شدت گرفت. حسن روحانی چند روز پیش منکر تاثیر سفرهای نوروزی در اوج گرفتن پاندمی در ایران شد و ادعا کرد که موج جدید در کشورهایی که نوروز را جشن نمی‌گیرند نیز آغاز شده است.

وزیر بهداشت درباره علت کالبدشکافی نکردن موج چهارم کرونا گفت: «معتقدم واکاوی بعضی پدیده‌ها جز ایجاد گسست و تشدید نامهربانی و سوء استفاده دشمنان قسم‌خورده حاصلی برای این نظام و مملکت نخواهد داشت و غصه‌ای بر غصه‌های رهبری اضافه می‌کند.»

اپلیکیشن رسمی وزارت بهداشت (ماسک) روز گذشته رنگ‌بندی جدیدی از شهرهای ایران منتشر کرد که مطابق آن ۶۳ شهر در وضعیت سیاه، ۸۵ شهر در وضعیت فوق قرمز و ۱۷۶ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی در یک برنامه تلویزیونی این اقدام وزارت بهداشت را نادرست خواند و گفت این ستاد مبنای رنگ‌بندی کرونایی شهرهاست و ابلاغیه این تصمیم‌گیری توسط وزارت کشور به استان‌ها فرستاده می‌شود.

۳۲۴ شهر ایران در وضعیت قرمز و فرا قرمز

به هر تقدیر در حال حاضر ۳۲۴ شهر ایران در وضعیت قرمز و فراقرمز قرار دارند و در مجموع اوضاع ۱۴۸ شهر آن از وضعیتی که بسیار پر خطر خوانده می‌شود وخیم‌تر است.

ظاهرا به دلیل همین اختلاف نظر، سخنگوی وزارت بهداشت که در روزهای گذشته پس از ارائه آمار روزانه وضعیت رنگ‌بندی شهرها را هم تشریح می‌کرد روز جمعه از این کار خودداری کرد.

بیش از ۶۶ هزار قربانی

در حال حاضر شمار کل موارد مرگ در میان مبتلایان به کووید۱۹ در آمار رسمی وزارت بهداشت ایران از مرز ۶۶ هزار نفر گذشته و تعداد قربانیان از ابتدای فروردین تا کنون نزدیک به چهار هزار نفر افزایش یافته است.

یکی دیگر از مسائلی که میان مسئولان بر سر آن مناقشه است تامین واکسن مورد نیاز برای واکسیناسین شهروندان در ایران است.

حسن روحانی روز پنج‌شنبه گفت برای مقابله با شیوع کرونا نمی‌شود منتظر واکسن داخلی در تابستان بود و "در ماه‌های بسیار حیاتی اردیبهشت و خرداد" باید در پی واردات و استفاده از انواع واکسن خارجی باشیم.

در تقابل با این سخنان، وزیر بهداشت همان روز در نشست ستاد کرونا در همدان گفت: «هرچند برخی در عرصه واکسیناسیون ایران خباثت می‌کنند و به تشویش اذهان عمومی می‌پردازند اما تا ۲۰ روز دیگر با پوشش بالای واکسیناسیون با واکسن وارداتی و واکسن تولید داخل، روسیاهی برای آنها خواهد ماند.»

سعید نمکی روز جمعه در سخنان متفاوتی گفته است، این طور نیست که با واکسن همه مشکلات حل شود و "کرونا فعلا تمام نمی‌شود بلکه مهمان بشریت است".

مقایسه آمار رسمی از تعداد واکسن‌های تزریق شده در دو روز اخیر نشان می‌دهد که در شبانه‌روز گذشته در سراسر ایران حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ دوز واکسن تزریق شده است.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...