۱۴۰۰ فروردین ۲۶, پنجشنبه

کارگران پیمانی ایران بر سر دو راهی ابتلا به کرونا و مرخصی اجباری

با شدت گرفتن شیوع کرونا در ایران برخی کارگران پیمانی به مرخصی اجباری و بدون حقوق فرستاده شده‌اند. رئیس اتحادیه کارگران قراردادی می‌گوید آنهایی که هنوز در محل کار حضور می‌یابند با خطر ابتلا به کرونا روبرو هستند.

کارگرانی که قرارداد رسمی ندارند و حقوق ثابت ماهانه دریافت نمی‌کنند در شرایط تشدید شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ یا بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند، یا درگیر مشکلات معیشتی می‌شوند.

برخی کارگاه‌ها شاغلان خود را به مرخصی اجباری بدون حقوق می‌فرستند و این کارگران در اغلب موارد از کمک‌های معیشتی بی‌نصیب می‌مانند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تائید این مسئله می‌گوید کارگران در دوره مرخصی اجباری حقوقی دریافت نمی‌کنند.

کرونا بهتر از بیکاری؟

به گفته بیات در شرایطی که وزیر بهداشت، سعید نمکی به تازگی گفته شیوع کرونا در اغلب مناطق ایران از وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) به وضعیت سیاه در حال تغییر است، ادامه کار در بسیاری از مجموعه‌های اقتصادی "به نوع نظارت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها" باز می‌گردد.

خبرگزاری مهر میانه اسفند ماه از قول مسعود بابایی، مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گزارش داد که در سه ماهه نخست شیوع کرونا ۷۶۰ هزار بیکارشده بر اثر پاندمی بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند.

چمنی می‌گوید وقتی کارگری کرونا می‌گیرد باید از مرخصی استعلاجی استفاده کند که بعد از دو ماه دوندگی تنها ۶۰ درصد "غرامت دستمزد ایام بیماری با توجه به هزینه‌های سنگین درمان" به او تعلق می‌گیرد.

تا کنون و به ویژه در دوران اوج کرونا، واحدهای کوچک اقتصادی، نظیر اغذیه‌فروشی‌ها، تولیدکنندگان خرد پوشاک، و واحدهایی که به آنها "زیرپله‌ای" گفته می‌شود با مشکلات جدی‌تری روبرو بوده و بسیاری از شاغلان آنها بیکار شده‌اند.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...