۱۴۰۰ فروردین ۱۴, شنبه

معاون سیاسی سپاه پاسداران برکناری سعید محمد را تائید کرد

یک مقام ارشد سپاه پاسداران تائید کرد که فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری برکنار شده است. پیشتر یکی از اعضای حزب مؤتلفه خبر برکناری سعید محمد را اعلام کرده و او آن را تکذیب کرده بود.

خبرگزاری فارس، از رسانه‌های منسوب به نیروهای نظامی و امنیتی، شنبه ۱۴ فروردین (۳ مارس) از قول معاون سیاسی سپاه پاسداران اعلام کرد که سعید محمد به دلیل ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری "بدون طی کردن مراحل قانونی" برکنار شده است.

سردار یدالله جوانی در این باره گفته است: «منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

محمد که پس از برکناری به سمت مشاور فرمانده کل سپاه منصوب شد، ۱۷ اسفند ماه سال گذشته گفته بود قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ کاندید شود و به همین دلیل استعفا داده است.

تردید درباره برکناری یا استعفای سعید محمد از همان ابتدای انتشار خبر آغاز شد؛ در حالی که خبرگزاری تسنیم، از دیگر رسانه‌های نزدیک به سپاه، خبر انتصاب فرمانده جدید قرارگاه خاتم‌الانبیا را منتشر کرده بود، سعید محمد حدود یک ساعت و نیم بعد در یک پیام توئیتری از استعفای خود خبر داد.

یک هفته پس از انتشار این پیام خبرگزاری ایسنا از قول حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نوشت، کنار گذاشتن فرمانده قرارگاه خاتم به دلیل انتخابات نبوده و "خود ایشان هم تخلفاتی داشته" است.

پس از بالا گرفتن حاشیه‌ها درباره سخنان حمیدرضا ترقی و تکذیب اظهاراتش توسط سعید محمد، عضو ارشد حزب مؤتلفه مدعی شد که ایسنا حرف‌های او را تحریف کرده است. خبرگزاری ایسنا هم در واکنش به این اتهام اعلام کرد که فایل صوتی مصاحبه با ترقی موجود است و "مصاحبه دقیقا براساس اظهارات مطرح شده در این فایل منتشر شده است".

همچنین با توجه به بحث‌هایی که درباره احتمال نشستن فردی با سابقه نظامی بر مسند ریاست جمهوری آینده در گرفته، طرفداران فرمانده برکنارشده قرارگاه خاتم می‌کوشند او را فرد مورد حمایت سپاه پاسداران جلوه دهند.

یدالله جوانی این گمانه‌زنی‌ها را به "شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب" نسبت داده و به خبرگزاری فارس گفته است: «سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است.»

این ادعا در حالی مطرح‌شده که پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ ویدئوهایی از سخنان سه مقام ارشد سپاه منتشر شد که دخالت این تشکیلات در انتخابات ریاست جمهوری و به نفع محمود احمدی‌نژاد را آشکار می‌کند.

یکی از این ویدئوها مربوط به سخنان محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران است که از نگرانی در مورد کشیده شدن انتخابات به دور دوم به دلیل موقعیت نامناسب احمدی‌نژاد در نظرسنجی‌های سخن گفته است.

محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم و دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت آذر ماه سال ۹۷ در مصاحبه‌ای گفته بود تقلب در انتخابات سال ۸۸ "قطعی" است و در آن حدود هشت میلیون رای در ستاد انتخابات کشور به مجموع آراء اضافه شده است.

یدالله جوانی ضمن تاکید بر عدم حمایت سپاهیان از نامزدی سعید محمد می‌گوید: «واقعیت این است که سپاه به جد با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است.»

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...