۱۴۰۰ فروردین ۲۳, دوشنبه

تهدید فیلمسازانی که به قرارداد ایران و چین انتقاد کردند

جمعی از فیلمسازان و کارگردانانی که بیانیه‌ انتقادی علیه سند همکاری ایران و چین را امضا کرده‌اند، تهدید به بازداشت شده‌اند. با این حال گروه دیگری ازکنشگران، نویسندگان و کارگردانان به جمع امضاکننگان این بیانیه پیوستند.

به گفته محمد رسول‌اف، نویسنده و کارگردان مطرح سینمای ایران، آن دسته از کارگردانان و فیلمسازانی که  امضای خود را پای بیانیه انتقادی علیه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گذاشته‌اند، تهدید به به بازداشت شده‌اند. 

او روز چهارشنبه ۱۸ فروردین در حساب توییتری خود نوشت که خبرنگار سایت مشرق‌نیوز با اغلب فیلمسازان امضاءکننده بیانیه تماس گرفته و خواستار پس‌گرفتن امضایشان شده است. بر اساس همین توییت آنها تهدید شده‌اند چنانچه ابراز ندامت نکنند، توسط محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ممنوع‌الکار و به زودی دستگیر خواهند شد. 

هفته گذشته بیانیه‌ای منتشر شد که در آن ۱۸ فیلمساز و کارگردان ایرانی سند همکاری ایران و چین را «فاقد وجاهت و مشروعیت» خوانده و آنرا مغایر با منافع ملی ایران دانستند. به فاصله چند روز و با پیوستن ۴۳ نویسنده، فیلمساز و کنشگر دیگر به امضاکنندگان این بیانیه، عده این افراد به ۶۱ نفر رسید.

در متن این بیانیه که محمد رسول‌اف آنرا منتشر کرد، آمده است: «ما فیلم‌سازان با آگاهی از چهار دهه سیاست‌های پنهان‌کارانه جمهوری اسلامی، سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین را که مفاد آن از ما مردم ایران پنهان شده است، در راستای منافع ملی ندانسته و آن‌را فاقد وجاهت و مشروعیت می‌دانیم.»

خبرگزاری تسنیم منکر تهدید امضاکنندگان بیانیه شده و گفته خبر ساخته «رسانه‌های فارسی زبان ضد انقلاب» است که برای «اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و مسئولان و القای اهداف پنهان خود به تکاپو افتاده‌اند» و با «سوءاستفاده از برخی فیلمسازان ... کوشیده‌اند تا این‌گونه القا کنند که این گروه از فیلمسازان مخالف امضای تفاهم‌نامه ایران و چین بوده‌اند.»

تسنیم اضافه کرده است: «پیگیری‌های خبرگزاری تسنیم و گفت‌وگوی تلفنی با برخی از امضا‌کنندگان این بیانیه نشان می‌دهد که شبکه‌های ضد انقلاب با وارونه‌نمایی واقعیات کوشیده‌اند تا این گروه از سینماگران را نیز در صف مخالفان تفاهم‌نامه مذکور قرار دهند».

از جمله امضا کنندگان این بیانیه محمد رسول‌اف، جعفر پناهی، کیومرث پوراحمد، علی مصفا، مصطفی آل‌احمد، سعید ابراهیمی‌فر، محسن استادعلی، مجید برزگر، عزیزالله حمیدنژاد، علی‌رضا رئیسیان، محمدعلی سجادی، مهوش شیخ‌الاسلامی، محمد شیروانی، ناصر صفاریان، عبدالرضا کاهانی، خسرو معصومی، فرهاد مهران‌فر و مجتبی میرطهماسب هستند. 

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...