۱۴۰۰ فروردین ۱۹, پنجشنبه

دستگیری برخی خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در اصفهان

چند تن از اعضای خانواده‌های قربانیان اعتراضات آبان ۹۸، در اصفهان و هنگام بازگشت از آرامگاه سردار اسعد بختیاری بازداشت شده‌اند. پدر و مادر پویا بختیاری و مادر ابراهیم کتابدار در میان دستگیر‌شدگان هستند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شامگاه چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ (۷ آوریل) از توقف اتوبوس حامل خانواده برخی کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و دستگیری دست‌کم ۲۲ تن خبر داد.

هرانا نوشت، این افراد هنگام بازگشت از آرامگاه سردار اسعد بختیاری، از مشروطه‌خواهان ایرانی، بازداشت شده‌اند. 

 منوچهر بختیاری و ناهید شیربیشه، پدر و مادر پویا بختیاری، سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار، یاشار تبریزی به همراه دو دخترش و خانم نامور به همراه دخترش نیز بوده‌اند.

اعتراض‌های آبان ۹۸ در واکنش به اعلام ناگهانی افزایش بهای سوخت در ایران شکل گرفت که خیلی سریع به اعتراض‌های گسترده ضد حکومتی در سراسر ایران تبدیل شد.

در تاریخ جمهوری اسلامی تظاهراتی به این گستردگی که از همان ابتدا تمام ارکان حکومت و همه جناح‌های آن را هدف قرار داد سابقه نداشت؛ سرکوب خشونت‌آمیز معترضان نیز به شکلی که در آبان ۹۸ رخ داد بی‌سابقه بود

درباره شمار قربانیان، مجروحان و بازداشت‌شدگان جنبش اعتراضی آبان ماه، آمار رسمی و قابل اعتمادی وجود ندارد. مقامات جمهوری اسلامی هنوز از انتشار آمار کامل این رویداد خودداری می‌کند.  

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...