۱۴۰۰ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

دیوان عالی ایران شکایت رسمی اهل سنت از روحانی را تایید کرد

خلف وعده، عدم تامین مشارکت عمومی اقوام و ادیان و ادامه تبعیض علیه پیروان آن‌ها علت شکایت از حسن روحانی بوده است. دیوان عالی جمهوری اسلامی دریافت شکایت‌نامه علیه رئیس جمهور ایران را تایید کرده است.

حسن روحانی که با ارائه "منشور حقوق بشر" پا به میدان گذاشته بود، اکنون متهم به عدم تامین حقوق ادیان، اقوام و مذاهب شده است.

اهل سنت ایران به علت خلف وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در زمینه تامین حقوق پیروان ادیان و مذاهب و همچنین عدم تامین حقوق اقلیت‌های قومی و زبانی علیه او شکایت کرده‌اند.

دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران نیز رسما دریافت شکایت‌نامه اهل سنت از حسن روحانی را تایید کرده است.

روزنامه "اعتماد" در گزارش خود پیرامون شکایت رسمی از حسن روحانی به حمایت و پشتیبانی اقلیت‌های مذهبی از حسن روحانی در کارزار انتخابات پیشین اشاره کرده و اهل سنت را در شمار یکی از اصلی‌ترین حامیان او دانسته است.

در این مقاله همچنین به اظهارات اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی در یزد نیز اشاره شده است. جهانگیری در جریان سفر به این شهر گفته بود: «باید کاری کنیم جوانان، زنان، اقوام و پیروان مذاهب مختلف به آینده ایران امیدوار شوند. برگزاری انتخابات پرشور نتیجه‌اش این است که همه ایرانیان با هر مذهب و گرایشی احساس کنند ایران ملک مشاع همه آن‌هاست.»

نگاه امنیتی به اقلیت‌ها

در شکایت اهل سنت از انفعال دولت روحانی در زمینه متحقق ساختن بیانیه ۱۰ ماده‌ای مرتبط با حقوق اقوام، ادیان و مذاهب در ایران انتقاد شده است.

در این شکایت‌نامه همچنین از عدم "رفع تبعیض‌های ناروا" و عدم "تغییر نگاه‌های امنیتی" به حقوق و خواست‌های اقلیت‌ها در ایران نیز سخن رفته است.

در همین رابطه، عبدالله سهرابی، نماینده پیشین مریوان در مجلس شورای اسلامی که از امضا کنندگان این شکایت‌نامه است به "اعتماد" گفته است: «رئیس‌جمهوری رسما بر اجرای بیانیه ۱۰ ماده‌ای متعهد شد، اما این کار را نکرد. از این رو ما با همراهی جمعی از دوستان از رئیس‌جمهوری با استناد به اصل ۳۴ قانون اساسی در دیوان عالی کشور شکایت کرده‌ایم.»

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...