۱۴۰۰ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

درخواست از کمیته بین‌المللی المپیک: ایران را تحریم کنید

گروهی از ورزشکاران و کنشگران مدافع حقوق بشر خواستار حذف ایران از رقابت‌های ورزشی شده‌اند. علت این درخواست پیشبرد سیاست منع روبه‌رو شدن ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی از سوی حکومت ایران اعلام شده است.

این ورزشکاران و فعالان حقوق بشر که تحت عنوان کارزار "اتحاد برای نوید" فعالیت می‌کنند، با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، از او درخواست کرده‌اند، نسبت به رویکرد غیرورزشی حکومت ایران در رقابت‌های ورزشی اقدام کند.

کارزار "اتحاد برای نوید" در اعتراض به اعدام نوید افکاری شکل گرفته است. نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی به‌رغم اعتراضات و درخواست‌‌های بین‌المللی به علت مشارکت در اعتراضات آبان ۹۸ اعدام شده است.

باید یادآور شد که کمیته بین‌المللی المپیک در همان هنگام با ارسال نامه‌ای خطاب به خامنه‌ای و روحانی خواستار لغو حکم اعدام نوید افکاری شده بود.

در نامه این گروه از ورزشکاران و کنشگران امور حقوق بشر آمده است که ایران طی ۱۶ سال گذشته بارها برای ممانعت به عمل آوردن از رویارویی ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی آن‌ها را وادار به شکست در رقابت‌ها کرده است.

نامه خطاب به رئیس کمیته بین‌المللی المپیک

سردار پاشایی، قهرمان کشتی فرنگی جهان و نامه به توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک

سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک دریافت این نامه را تایید کرده و گفته است که موضوعات مطرح شده در این نامه پیگیری خواهند شد.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش به بررسی موضوع سعید مولایی، جودوکار ایرانی و شکایت فدراسیون جودو علیه تعلیق نامحدود ایران توسط فدراسیون جهانی جودو پرداخته است.

باید یادآور شد که دادگاه حکمیت ورزش تصمیم درباره پرونده ایران را به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو ارجاع داده و با "تعلیق نامحدود" ایران مخالفت کرده بود.

مولایی پس از تن دادن به "شکست اجباری" به علت ممانعت از روبه‌رو شدن با رقیب اسرائیلی در رقابت‌های سال ۲۰۱۹، پس از تقاضای پناهندگی از آلمان، به کشور مغولستان رفت و زیر پرچم آن کشور به فعالیت‌های ورزشی خود ادامه داد.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...