۱۴۰۰ فروردین ۱۲, پنجشنبه

در«روز جمهوری اسلامی» کارزار «نه به جمهوری اسلامی» دوباره داغ شد

همزمان با فرا رسیدن دوازدهم فروردین‌ ماه، سالگرد برگزاری همه‌پرسی جمهوری اسلامی، کاربران رسانه‌های اجتماعی دوباره با داغ کردن هشتگ «نه به جمهوری اسلامی» به کشتار و سرکوب‌های چهار دهه گذشته اعتراض کردند.

کاربران بسیاری با انتشار تصاویر کشته و اعدام‌شدگان، زندانیان سیاسی و همچنین با اشاره به محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی اعمال ‌شده پس از سال ۱۳۵۷ به این کارزار پیوستند. زندانیان سیاسی،‌ فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران،‌ دانشجویان و خانواده قربانیان سرکوب‌ها از جمله این کاربران هستند.

بسیاری از کاربران هم تصاویر نمایه حساب کاربری خود را به لوگوی این کارزار تغییر داده‌اند.

کارزار نه به جمهوری اسلامی طی هفته‌های گذشته پس از راه‌اندازی در رسانه‌های اجتماعی با استقبال گسترده ورزشکاران، بازیگران و خوانندگان، فعالان سیاسی و مدنی، پناهجویان خارج از کشور و بسیاری از شهروندان و فعالان مدنی داخل ایران قرار گرفته است. 

برخی کاربران از آرشیو ویدیوهای موجود در روز همه‌پرسی جمهوری اسلامی، ‌تصاویری از مصاحبه‌های تلویزیونی مخالفان را انتخاب و منتشر کرده‌اند.

در این بین ویدیویی از یک زن جوان مورد استقبال قرار گرفته که گفته با جمهوری اسلامی موافق نبوده و خواستار «جمهوری دموکراتیک» بوده است.

صفحات برخی نهادها و سازمان‌های مدنی و سیاسی مخالف حکومت ایران هم تصاویر و ویدیوهایی را به مناسبت ۱۲ فروردین منتشر کرده‌اند.

شورای مدیریت گذار متن و ویدیویی را به اشتراک گذاشته که نه به جمهوری اسلامی را نه به «حجاب اجباری»، «کودک‌همسری»، «ممنوعیت ورود به ورزشگاه‌ها»،‌ «منع آوازخوانی»، ‌«اعدام کودکان» و نقض‌های دیگر حقوق کودکان و زنان دانسته است.

همزمان با این اعتراض‌های مجازی، بسیاری از کاربران هم مجددا سیاست‌های حکومت ایران در عرصه بین‌المللی را مورد اشاره قرار داده و «فروش کشور» طی توافق ۲۵ ساله با چین را مطرح کرده‌اند.

مانع تویی!

مهتاب قربانی شاعر و فعال حقوق بشر است که در صفحه‌اش وضعیت اقتصادی و عدم پیشرفت کشور را با ارجاع به سخنان اخیر علی خامنه‌ای،‌ درباره لزوم رفع موانع اقتصادی، مورد انتقاد قرار داده است.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...