۱۴۰۰ فروردین ۲۶, پنجشنبه

"واکسن داخلی کرونا"؛ ناامیدی روحانی، وعده وزیر بهداشت

حسن روحانی می‌گوید نمی‌توان تا تابستان منتظر واکسن داخلی بود و باید برای "دو ماه حیاتی" آینده واکسن وارد کرد. وزیر بهداشت اما وعده داده تا ۲۰ روز دیگر واکسیناسیون "با پوشش بالا" با واکسن داخلی و وارداتی آغاز شود.

واکسیناسیون شهروندان در ایران برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ بسیار کندتر از وعده‌های قبلی پیش می‌رود و رئیس دولت دوازدهم و وزیر بهداشت در مورد آن حرف‌های متناقض می‌زنند.

حسن روحانی روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین گفت برای مقابله با شیوع کرونا نمی‌شود منتظر واکسن داخلی در تابستان بود و "در ماه‌های بسیار حیاتی اردیبهشت و خرداد" باید در پی واردات و استفاده از انواع واکسن خارجی باشیم.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، روحانی با بیان این که شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند واکسن وارد کنند گفت: «هر شرکت و موسسه برای ورود واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد مستقیم به دفتر رئیس‌جمهور بنویسد و من مستقیم موضوع را دنبال می‌کنم چون به راحتی می‌تواند در هفته‌های آینده میلیون‌ها دوز واکسن وارد کشور شود و واکسن می‌تواند مردم را از مرگ حفاظت کند.»

مسئولان جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته و با ناکامی در تحقق وعده تامین واکسن مورد نیاز، چند بار از بخش خصوصی خواسته بودند که در این کار مشارکت کند.

امید واهی به بخش خصوصی برای واردات واکسن

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران نهم فروردین در واکنش به این درخواست گفته بود از طرفی در زمینه تامین واکسن دولت‌ها نقشی تعیین‌کننده دارند، از طرف دیگر برای انجام این کار توسط بخش خصوصی "فرصت‌سوزی" شده و مجوز واردات باید ماه‌ها پیش صادر می‌شد.

واکسینه کردن شهروندان در ایران ۲۱ بهمن با تعداد محدودی واکسن روسی "اسپوتنیک وی" آغاز شد. علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سال گذشته ابراز خوش‌بینی کرده که کادر درمان و گروه‌های پرخطر که در اولویت نخست هستند تا پایان سال واکسینه شوند.

تعداد این افراد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود و برای واکسینه کردن آنها به دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن نیاز است.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا ۲۶ فروردین در مجموع اندکی کمتر از ۴۶۸ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده است.

تزریق فقط پنج هزار و ۲۲۹ دوز واکسن در روز

مقایسه آمار رسمی از تعداد واکسن‌های تزریق شده در دو روز اخیر نشان می‌دهد که در شبانه روز گذشته در سراسر ایران فقط پنج هزار و ۲۲۹ دوز واکسن تزریق شده است.

در روزهای گذشته خبرهای متفاوتی از ورود محموله‌های جدید واکسن به ایران منتشر شده اما تزریق کمتر از نیم میلیون دوز در بیش از دو ماه، در حالی که قرار بود تا آخر سال پیش پنج برابر این میزان واکسن تزریق شده باشد، نگرانی از ناکامی دولت در این حوزه را افزایش می‌دهد.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور چند روز پیش گفته تولید واکسن "برکت" با مشکل مواجه شده و دیرتر از زمان اعلام شده آماده می‌شود. دست‌اندرکاران این پروژه این سخنان را تکذیب کرده‌اند.

این دومین روز متوالی است که موارد ابتلای جدید از مرز ۲۵ هزار نفر گذشت و شمار قربانیان بیماری کووید۱۹ بیش از ۳۰۰ نفر بود.

موارد جدید ابتلا اول فروردین کمی بیش از هفت هزار نفر بود و اکنون بیش از سه و نیم برابر شده است. این افزایش در مورد تعداد فوتی‌ها در این بازه زمانی نیز چشمگیر است.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...