۱۳۹۹ بهمن ۱۸, شنبه

هشدار؛ ملخ‌های صحرایی در مسیر هجوم به جنوب ایران

یک مقام سازمان حفظ نباتات کشور هشدار داده که استان‌های جنوبی ایران تا دو هفته دیگر در معرض حمله ملخ‌های صحرایی قرار می‌گیرند. 

این آفات که منشاء آنها شرق آفریقاست، عموما با وزش باد از شمال عربستان وارد ایران می‌شوند.

استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب فارس طی دو تا سه هفته دیگر صحنه هجوم ملخ‌های صحرایی خواهند بود. مدیرکل "دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور" با اعلام این خبر گفته است که انتظار می‌رفت حمله ملخ‌ها، ابتدای بهمن صورت گیرد اما دما و جهت باد به سمت ایران نبود.

خبرگزاری ایسنا به نقل از سعید معین نوشت: «آبان ماه یک دسته کوچک ملخ صحرایی از پاکستان وارد شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان شد. در آذر ماه هم دسته دیگری از سمت کویت وارد خوزستان و بوشهر شد.»

معین افزوده که در سطحی معادل ۲۲۹ هکتار، علیه این آفت مبارزه شده است. به گفته او ملخ‌ها از سواحل سودان، جیبوتی، اتیوپی و سومالی وارد شبه‌جزیره عربستان می‌شوند و با مناسب شدن شرایط به شمال این کشور رفته و پس از آن وارد جنوب ایران می‌شوند.

ملخ صحرایی به خاطر عبور از دریاها، ملخ دریایی هم نامیده می‌شود

این مقام سازمان حفظ نباتات گفته که تا تیرماه، جهت باد از سمت عربستان به طرف ایران خواهد بود. او پیش‌بینی کرده که هجوم ملخ‌ها اواخر بهمن یا اوایل اسفند صورت گیرد.

ملخ صحرایی که ملخ دریایی نیز نامیده می‌شود، یک آفت بسیار خطرناک برای تمام پوشش‌های سبز است. در هجوم این ملخ‌ها، هیچ گیاهی اعم از محصولات مزارع، درخت و علف و رستنی‌های جنگلی از گزند آنها در امان نمی‌ماند. آنها هر چه را سر راه خود بببنند می‌خورند. علت نام‌گذاری دوگانه این ملخ، زندگی آن در صحرا و عبورش از طریق دریاهاست.

دو سال قبل این ملخ‌ها در ماه فروردین، تا عمق ۱۰۰کیلومتری هرمزگان نفوذ کردند. در بهمن ۹۷ نیز دشت جازموریان در کرمان صحنه هجوم ملخ‌ها بود.

مقابله با این آفت خطرناک به هواپیماها، باند مخصوص و دستگاه‌های سم‌پاشی پیشرفته نیاز دارد.
 

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...