۱۳۹۹ بهمن ۱۵, چهارشنبه

کامیل احمدی، پژوهشگر دوتابعیتی، ایران را ترک کرد

کامیل احمدی در صفحه اینستاگرام خود خبر داده که ایران را ترک کرده است. این پژوهشگر دوتابعیتی از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۹ سال زندان و پرداخت ۶۰۰ هزار یورو جریمه محکوم شده بود. 

کامیل احمدی، پژوهشگر علوم اجتماعی، با پیامی در حساب کاربری خود در اینستاگرام اعلام کرد که ایران را ترک کرده است. او تأکید کرده است که این تصمیم را "نه از روی انتخاب که از سر اجبار" گرفته است.

او می‌گوید که با "تایید بی‌کم‌وکاست حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدیدنظر" به این نتیجه رسیده است که "عقلانیت، وجدان و قضاوت عادلانه‌ای وجود ندارد".

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

این پژوهشگر که تابعیت دوگانه ایران و بریتانیا را دارد، برای کارهای پژوهشی به ایران سفر کرده بود، اما می‌گوید که در این راه با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بوده که به بازداشت و زندان ختم شده است.

او همچنین می‌گوید که در دوره بازداشت با "بازجویی‌های بلندمدت و فراقانونی و اتهامات غیرواقعی" روبه‌رو شده است.

کامیل احمدی ۲۰ مرداد ۹۹ به دست مأموران امنیتی در تهران دستگیر شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در آذر ۹۹ آقای احمدی را به اتهام "تحصیل مال نامشروع حاصل از همکاری و اجرای پروژه‌های موسسات برانداز در کشور" و "همکاری و ارتباط با رسانه‌های معاند و بیگانه و ارسال گزارش خلاف واقع به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی" به ۹ سال حبس و پرداخت ۶۰۰هزار یورو محکوم کرد.

پژوهش‌ها و آثار کامیل احمدی پیرامون مسائلی است که در جامعه ایران حاد یا گاه تابو تلقی می‌شوند و نهادهای حکومتی به افراد "غیرخودی" اجازه ورود به آن حوزه‌ها را نمی‌دهند.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...