۱۳۹۹ بهمن ۱۵, چهارشنبه

مجلس ایران با طرح "شفافیت آرای نمایندگان" مخالفت کرد


 طرح "شفافیت آرای نمایندگان" که خواهان آشکار شدن صاحبان آرا در رأی‌گیری‌های مجلس شورای اسلامی بود، با اکثریت بالا در مجلس رد شد. برخی از نمایندگان این طرح را "نمایشی" و ابزاری برای "اعمال فشار" دانسته بودند. 

طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خواهان آشکار شدن صاحبان آرا در رأی‌گیری‌های مجلس بود، با اکثریت بالا رد شد.

به گزارش ایرنا، طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با عنوان "شفافیت آرای نمایندگان" در نشست علنی روز چهارشنبه ۱۵ بهمن "مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۵۳ رای موافق و ۶۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۲۲۸ رای ماخوذه تصویب نشد".

الیاس نادران در جریان بررسی این طرح و در مخالفت با آن گفت: «مشکل امروز مجلس رفتار دوگانه‌ای است که نمایش شفافیت می‌دهیم و پنهان‌کاری می‌کنیم.»

او از برخوردهای دوگانه "رئیس محترم مجلس" (قالیباف) انتقاد کرد و گفت: «این رفتارها نمایشی است و نه اصل رای به شفافیت».

عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده دیگری بود که در مخالفت با این طرح با اشاره به رد کلیات بودجه در جلسه علنی دیروز مجلس، گفت که مراد واقعی از "شفافیت" همانا "تحت فشار قرار دادن افراد برای اینکه رای‌شان مطابق یک سلیقه یا جریان باشد".

نماینده بناب در مجلس تصریح کرد: «همه حاکمیت باید شفاف باشد و بحث آرا نیست. اگر می‌خواهیم شفافیت داشته باشیم همه حاکمیت و نهادها  باید شفاف‌سازی کنند. شفافیت مجلس از همه نهادهای حاکمیت بیشتر است. یک طرح جامع برای حاکمیت بیاورید و اگر این طرح همه حاکمیت را شفاف کند من مدافع آن هستم.»

او همچنین افزود: «تا زمانی که احزاب قوی نباشند نمایندگان منافع منطقه‌ای را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند. گروه‌های فشار در شهرستان‌ها، فشار می‌آورند که این طرح تصویب شود».

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، که از طرفداران تصویب طرح "شفافیت آرای نمایندگان مجلس" بود، در پیامی توییتری نوشت که به این طرح رأی مثبت داده است.

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...