۱۳۹۹ بهمن ۲۶, یکشنبه

دو واکنش متضاد به شعار "مرگ بر روحانی" در راهپیمایی ۲۲ بهمن

روزنامه کیهان شعار علیه روحانی را امری مذموم و محکوم خوانده اما واکنش‌ها به آن را "بازی رسانه‌ای – روانی" می‌داند. عباس عبدی می‌گوید نحوه محکوم کردن این اقدام از سوی برخی اصولگرایان "یعنی چراغ سبز به انجام این رفتارها."

در جریان مراسم ۲۲ بهمن عده‌ای موتورسوار در اصفهان در حالی که پرچم‌های جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان را در دست داشتند در ادامه شعارهای "مرگ بر آمریکا و اسرائیل" که از بلندگو پخش می‌شد شعار می‌دادند: "مرگ بر روحانی".

این ماجرا با واکنش‌های زیادی از طرف دولت و رسانه‌های و شخصیت‌های نزدیک به آن روبرو شد و اصولگرایان نیز ظاهرا آن را محکوم کرده‌اند.

روزنامه کیهان تیتر اول نسخه یک‌شنبه ۲۶ بهمن ماه خود را به این موضوع اختصاص داده و ادعا می‌کند که "مدعیان اصلاحات ـ اعتدال" این ماجرا را بهانه‌ای برای پنهان کردن ناکارآمدی دولت کرده‌اند.

مقاله نویس کیهان می‌گوید شعارها علیه حسن روحانی در اصفهان "امری مذموم و محکوم" است اما طیف حامی دولت "پس از آن، یک بازی روانی - رسانه‌ای برای تبدیل آن به متن و به فراموشی سپردن اصل را کلید زد".

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

نام نویسنده این مقاله ذکر نشده است. این روزنامه با مسئولیت حسین شریعتمداری منتشر می‌شود که نماینده رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای در موسسه کیهان است.

نویسنده کیهان مدعی است طرفداران طیف موسوم به اصلاح‌طلب و اعتدالگرا از شعار علیه روحانی سوءاستفاده می‌کنند تا "ناکارآمدی و مدیریت‌اشرافی منتهی به جابه‌جا شدن رکوردهای تورم و رکود" دولت را بپوشانند.

شبهه ساختگی بودن شعار علیه روحانی

روزنامه کیهان احتمال ساختگی بودن شعار علیه روحانی را منتفی ندانسته و نوشته است: «ماجرای شعار علیه رئیس‌جمهور همانطور که گفته شد، هر چند مذموم و محکوم و پلشت است اما مشکوک نیز هست. چنان که در گذشته اتفاقات مشابهی از جمله اهانت به فائزه هاشمی افتاده که بعدا معلوم شد که ریشه آن هماهنگی و دریافت پول از سوی اهانت‌کنندگان بوده است.»

این اشاره‌ای است به فحاشی به فائزه هاشمی رفسنجانی در سال ۸۹ که بر خلاف ادعای کیهان یکی از عاملان اصلی آن سعید تاجیک، از حامیان رئیس جمهوری وقت محمود احمدی‌نژاد بود که به خاطر این کار به هشت ماه زندان محکوم شد.

همزمان با طرح این ادعاها، عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی در روزنامه اعتماد به نقد چگونگی برخورد اصولگرایان با حاشیه‌های راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان پرداخت.

او می‌نویسد توهین به روحانی در اصفهان باعث شد "رگ‌های اخلاقی عده‌ای از اصولگرایان بیرون بزند" و با غیراخلاقی و ناروا خواندن آن "توصیه كنند كه مرتكبین، در این رفتار تجدیدنظر نمایند".

چراغ سبز اصولگرایان به توهین‌کنندگان

این تحلیلگر سیاسی در ادامه نوشت: «اگر بخواهم خیلی خلاصه این توصیه را تحلیل كنم، یعنی هیچ، حتی بالاتر، یعنی چراغ سبز به انجام این رفتارها.»

عبدی در توضیح این دیدگاه خود با بیان این که توصیه اخلاقی کار سیاستمداران و صاحبان قدرت نیست می‌پرسد: «كسانی كه خودشان در معرض اتهامات رفتارهای مشابه هستند، چگونه می‌توانند دیگران را از انجام این رفتارها منع كنند؟»

عباس عبدی با اشاره به سازمان‌یافته بودن حرکت موتورسواران اهانت‌کننده به روحانی تاکید کرد که وقتی آنها "با خنده و خیال راحت نیز محل را ترک كنند، چیزی فراتر از یک اقدام مجرمانه رخ داده است و كلیت  و حاكمیت قانون را به بازی گرفته‌اند".

توهین "در قالب شوخی"

عباس مقتدایی خوراسگانی، نماینده اصفهان در مجلس ادعا می‌کند شعار دادن علیه حسن روحانی خارج از مسیر اصلی راهپیمایی ۲۲ بهمن رخ داده و احتمال می‌دهد این کار "در قالب شوخی" انجام شده باشد.

شعار علیه روحانی اقدامی خودسرانه؟

در روزهای گذشته شماری از اصولگرایان تلاش کرده‌اند حرکت موتورسواران در اصفهان و شعار دادن علیه حسن روحانی را اقدامی خودسرانه وانمود کنند.

منتقدان در مقابل با ذکر نمونه‌های مشابهی، نظیر حمله و توهین به رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در قم تاکید می‌کنند که چنین اقدام‌هایی کاملا سازمان‌یافته هستند و در اغلب آن پای نیروهای بسیج، گروه‌های فشار و افراد موسوم به لباس شخصی‌های مرتبط با مراکز قدرت در میان است.

حسین موسوی تبریزی، دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به نسخه آنلاین روزنامه دولتی ایران می‌گوید وقتی "علنا صدها موتورسوار" در مراسم روز ۲۲ بهمن علیه رئیس جمهوری شعار می‌دهند این کار نمی‌تواند خودسرانه انجام شده باشد.

پیش از این علیرضا معزی، معاون دفتر ارتباطات رئیس جمهوری در رشته توئیتی نوشته بود "هتاکی" به حسن روحانی در تریبون‌ها، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و راهپیمایی اصفهان "اتفاقی و خودسرانه" به نظر نمی‌رسد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار "پیگیری قاطع" وقایع ۲۲ بهمن شده و دادستان اصفهان ۲۵ بهمن ار مراجع امنیتی خواست برای "شناسایی مرتکبان و محرکان شعار‌های هنجار‌شکنانه و توهین به رئیس جمهوری" اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، غلامرضا کاتب نماینده مجلس دهم درباره حواشی راهپیمایی اصفهان گفته است: «این توهین و هتاکی‌ها هدایت شده است و نمی‌تواند از سوی این افراد باشد. گروه‌هایی در کشور هستند که افراد را هدایت و تربیت می‌کنند تا این توهین را انجام دهند»

تا کنون درباره نتیجه رسیدگی قضائی به توهین به حسن روحانی در راهپیمایی ۲۲ بهمن اصفهان و پیگرد مرتکبان آن گزارشی منتشر نشده است.
 

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...