۱۳۹۹ اسفند ۲۲, جمعه

نرگس محمدی نامزد دریافت جایزه نوبل صلح شد‎

سازمان عفو بین‌الملل نروژ و دو نماینده پارلمان این کشور، نرگس محمدی فعال حقوق بشر ایرانی و الهذلول، فعال حقوق مدنی عربستانی را برای دریافت جایزه نوبل صلح نامزد کردند. خانم محمدی در تماس با دویچه‌وله این خبر را تأیید کرد.

کاری اندرسن و کاری الیزابت کاسکی، دو نماینده پارلمان نروژ، نرگس محمدی فعال حقوق بشر و لُجین الهذلول فعال حقوق مدنی عربستانی را برای دریافت جایزه نوبل صلح نامزد کردند. آنها گفتند احترام به حقوق زنان فراتر از مرزهای دینی و سیاسی است که خاورمیانه را از هم جدا کرده است.

خانم نرگس محمدی در ارتباط با خبر معرفی خود روز جمعه ۲۲ اسفند (۱۲ مارس) به دویچه وله فارسی گفت: «من امروز با سازمان عفو بین‌الملل یک مصاحبه طولانی داشتم و در این مصاحبه مسئول عفو بین‌الملل نروژ این خبر (نامزدی برای جایزه نوبل صلح) را عمومی اعلام کردند و من هم با خبر شدم و خبرهای دیگری نیز برای من فرستادند که دو تن از نمایندگان پارلمان نروژ هم این کار را کرده‌اند و من را به اتفاق خانم لُجین الهذلول، فعال مدنی در عربستان، امسال برای جایزه نوبل نامزد کرده‌اند.»

نمانیدگان پارلمان نروژ گفتند در منطقه‌ خاورمیانه درگیری و تنش حاکم است و اهدای جایزه نوبل صلح به زنانی از عربستان و ایران می‌تواند به همزیستی مسالمت‌آمیز میان ایرانی‌ها و عربستانی‌ها کمک و یاری و به کاهش تنش‌ها کمک کند.

نرگس محمدی و لُجین الهذلول، دو فعال حقوق بشر در ایران و عربستان

نرگس محمدی مهر ماه گذشته از زندان آزاد شد. او سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران است که با اتهاماتی چون فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشکیل کارزار لغو اعدام به حبس طولانی مدت محکوم شده بود.

خانم محمدی در آبان ۹۸ همراه با چند زندانی زن دیگر، در همبستگی با اعتراضات آبان و آسیب‌دیدگان سیل و زلزله در دفتر زندان اوین تحصن کرده بود. رئیس زندان اوین، دی ماه ۹۸ او را با زور و ضرب و شتم به زندان زنجان فرستاد. سپس دادستانی زنجان "انتشار بیانیه‌های سیاسی، تشکیل کلاس‌های آموزشی و تحصن اعتراضی در بند زنان" را به عنوان مستندات یک پرونده تازه معرفی کرد.

لجین الهذلول که اینک ۳۱ سال سن دارد، در دسامبر ۲۰۱۸ در دادگاه  جرایم تروریستی و با استناد به قانون "ضد ترور" به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شد. از آنجا که دو سال و ۱۰ ماه این حکم تعلیقی بود و لجین دو سال و دو ماه نیز در زندان به سر برده بود، آزادی او در اوایل ۲۰۲۱ دور  از انتظار نبود.

پیش از این نیز خانم شیرین عبادی وکیل و فعال حقوق بشر ایرانی جایزه نوبل صلح را دریافت کرده است. 

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...