۱۳۹۹ اسفند ۲۲, جمعه

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی: ارتش در سرکوب اعتراضات و ناآرامی‌‌ها نقش موثری داشت

در ایران، سپاه پاسداران، بسیج با چند قرارگاه امنیتی از جمله قرارگاه امام علی و قرارگاه ثارالله و یگان‌های مخصوصی چون گردان‌های امام علی، گردان‌های عاشورا، الزهرا، امام حسین و نیروی انتظامی با یگان ویژه و یگان امداد، در اغلب موارد سرکوب اعتراضات را بر عهده دارند.

با این حال کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، در مصاحبه با سایت دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای، با تاکید بر مشارکت ارتش در سرکوب اعتراضات، گفت: «در ناآرامی­‌های دی‌ماه ۹۷ ما آمادگی‌مان را به محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، اعلام کرده و با موافقت او، در برقراری امنیت داخل شهرهایی که دچار ناآرامی شدند، تاثیر بسزایی داشتیم.»

فرمانده نیروی زمینی ارتش، حضور ارتش در سرکوب اعتراضات را «افتخارآمیز» خواند و افزود که «حضورهای میدانی ما می‌تواند بخشی از ولایت‌مداربودن ما را به منصه‌ ظهور برساند و اقتدار خاصی را برای نظام به نمایش بگذارد».

اعلام و تاکید فرمانده نیروی زمینی بر مشارکت ارتش در سرکوب اعتراضات درحالی است که خبرگزاری رویترز دوم دی ماه سال ۹۸ در گزارشی به نقل از سه مقام رسمی وزارت کشور ایران، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران را بیش از هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد.

حیدری گفت که بعد از حضور ارتش در سرکوب اعتراضات، گزارش آن به علی خامنه‌ای «هم رسید» و رهبر جمهوری اسلامی «اوامر ویژه‌ای در این‌باره صادر کرد که حتما در آینده برای ما نصب‌العین» خواهد بود

فرمانده نیروی زمینی ارتش در این مصاحبه درباره حضور در سرکوب اعتراضات، از عنوان «ناآرامی‌های دی ماه سال۹۷» استفاده کرد، و این درحالی است که اعتراضات گسترده سراسری در ایران در دی ماه سال ۹۶ و آبان ماه سال ۹۸ رخ داد و پیشتر گزارش‌هایی از مشارکت ارتش در سرکوب اعتراضات دی ماه سال۹۶ و به ویژه اعتراضات آبان۹۸ منتشر شده بود.

سعید نظری، سخنگوی شورای شهر شیراز، یکی از کسانی است که در جریان اعتراضات آبان سال۹۸ از از ورود ارتش به این شهر خبر داده بود. او در جریان اعتراضات سراسری  گفت: «هرچند که نیروی انتظامی، بسیج و شورای تامین استان فارس کمک کردند اما در روزهای اخیر تاسیسات زیربنایی و مهم شهری با کمک ارتش در شیراز حفظ شد.»

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...