۱۴۰۰ فروردین ۹, دوشنبه

نامه به رئیس جمهوری چین در اعتراض به سند همکاری ایران و چین

هم‌زمان با سفر وزیر خارجه چین به ایران به منظور امضای سند همکاری جامع ۲۵ ساله میان دو کشور نامه‌ای در فضای مجازی خطاب به رییس جمهوری چین منتشر شده و در آن از شی جین پینگ خواسته شده است تا وزیر امور خارجه چین را به این کشور فرا خواند و از امضای این قرارداد جلوگیری کند.

نویسندگان این نامه نوشته‌اند که "نظام جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است و به همین دلیل امضای قراردادی ۲۵ ساله با چنین نظامی ذاتاً محکوم به بطلان است".

در این نامه اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ و آبان ماه ۱۳۹۸ و مشارکت پایین در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز کمپین اخیر "نه به جمهوری اسلامی" نشانه‌هایی بر "خواست مردم ایران برای سقوط نظام جمهوری اسلامی" عنوان شده است.

نویسندگان این نامه با اشاره به بحران‌هایی که در حال حاضر جمهوری اسلامی با آنها روبروست از جمله "بحران اقتصادی، اختلاف در میان کارگزاران، فساد دولتمردان و بحران منطقه‌ای" سقوط این نظام را "در کوتاه مدت قطعی" دانسته‌اند.

امضاکنندگان این پتیشن قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین را "در تعارض با منافع ملی ایران" و "به لحاظ اخلاقی، سیاسی، حقوقی و انسانی مردود" دانسته‌اند. در این نامه از رئیس جمهوری چین خواسته شده تا تنها به گزارش‌های سفارت چین در ایران اکتفا نکند و به شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی نگاهی بیندازد تا "واقعیت‌های زیر پوست جامعه ایران" را دریابد.

در جای دیگری از این نامه تاکید شده که "جمهوری اسلامی نماینده واقعی ملت ایران نیست" و قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین "متعارض با منافع ملی ایران" است. در این نامه آمده است: «نظام جمهوری اسلامی چیزی جز یک کالبد بی‌جان نیست و این قرارداد را با هدف نجات از سرنگونیِ خود امضا می‌کند نه برای تامین منافع ملی ایران.»

 

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...