۱۳۹۹ اسفند ۱۰, یکشنبه

نوذر آزادی، هنرمند محبوب سال‌های دور، در آلمان درگذشت

نوذر آزادی، نویسنده، کارگردان و بازیگر سرشناس تئاتر و تلویزیون در سال‌های قبل از انقلاب ۵۷، در سن ۸۲ سالگی درگذشت. او با کارگردانی و بازیگری در مجموعه تلویزیونی "ایتالیا ایتالیا" به شهرت و محبوبیت زیادی رسید.

نوذر آزادی برای علاقمندان تئاتر در ایران قبل از انقلاب ۵۷ چهره‌ای معتبر و شناخته‌شده به شمار می‌رفت، اما شهرت و محبوبیت خود را بیشتر مدیون بازی و کارگردانی در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بود.

نقطه اوج کار هنری این هنرمند نویسندگی، کارگردانی و بازیگری در مجموعه تلویزیونی "ایتالیا ایتالیا" بود که شش قسمت آن نوروز ۱۳۵۷ از تلویزیون ملی ایران پخش شد و مخاطبان وسیعی پیدا کرد.

این کار را می‌توان آخرین هنرنمایی نوذر آزادی در ایران پیش از جمهوری اسلامی تلقی کرد؛ پس از انقلاب ۵۷ نه صدا و سیمای جمهوری اسلامی فضایی برای فعالیت کسانی مانند نوذر آزادی ارائه می‌کرد و نه او کسی بود که برای ماندن بر روی صحنه هر بهایی را بپردازد.

نوذر فیروز زاده سال ۱۳۱۷ در شهر کرمانشاه است که برای کار هنری نام خانوادگی مادرش "آزادی" را وام گرفته بود و در بیش از دو دهه کار هنری تا سال ۵۷ به همین نام شناخته می‌شد.

نوذر آزادی در دهه چهل در همکاری با چهره‌هایی مانند بهمن مفید، حمید سمندریان و ابراهیم گلستان و بازی در نمایشنامه "اورگاست" به کارگردانی پیتر بروک، در میان علاقمندان تئاتر نام و اعتباری به دست آورده بود.

حدود یک دهه پیش نمایشگاهی از آثار نقاشی این هنرمند زیر عنوان "رنگین‌کمان‌های نوذر آزادی" در گالری سیحون در لس آنجلس برگزار شد. این نمایشگاه که با استقبال زیادی روبرو شد یکی از معدود فعالیت‌های هنری نوذر آزادی در دوران مهاجرت بوده است.
 

اطلاعیه ۱۴۶۴ کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی با موضوع جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است

جان زندانیان دگر اندیش و منتقد در خطر است این روزها، درکنار اخبار دلخراشی چون بحران بی‌آبی در خوزستان، افزایش مرگ و میر در اثر کرونا، ‌ فقر،...